آموزش حرکات اصلاحی

1402-03-22
آموزش حرکات اصلاحی

یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش کردن برای سنین مختلف اصلاح وضعیت بدن و تقویت عضلات آنها است. فرقی نمی‌کند یک ورزشکار حرفه‌ای باشید یا ورزش کردن را به تازگی شروع کرده‌اید، با توجه به زندگی ماشینی و پشت میز نشینی امروزی، عادات اشتباه نشستن و حتی راه رفتن، نیاز به این حرکات بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین لازم است بدانید حرکات اصلاحی چیست و چه کمکی به شما خواهد کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگرچه ممکن است انجام این حرکات ساده به نظر برسد اما همیشه حضور یک مربی در کنار شما می‌تواند به جلوگیری از آسیب دیدن و اطمینان از انجام حرکات صحیح کمک کند.  

حرکات اصلاحی چیست و چه کمکی به بدن می‌کند؟

وجود ضعف در عضلات بدن بسیار رایج است، بخصوص اگر سبک زندگی فرد با کم تحرکی آمیخته شده باشد. به طور کلی باید در نظر داشته باشید هر چه تحرک کمتری داشته باشید عضلات بدنتان تحلیل رفته و همین به مرور زمان موجب درد در نقاط مختلف بدن می‌شود. اما شما نیاز نیست با این درد زندگی کنید یا دائما برای کاهش آن به خوردن مسکن روی آورید بلکه انجام چند حرکت ساده در طول روز می‌تواند شما را از شر دردهای عضلاتی رها کرده و حتی فرم بهتری نیز به بدن شما بدهد. 
حرکات اصلاحی، همانطور که از نامش پیداست، حرکات ساده‌ای هستند که قرار است به اصلاح بدن کمک کنند. این حرکات برای تقویت عضلات و ایجاد تعادل در تمام نقاط بدن طراحی شده‌اند بنابراین فرد بعد از چند جلسه انجام این حرکات متوجه تغییر در حرکات روزمره خود و انعطاف پذیری بیشتر بدن خود خواهد شد. هرچند این نکته را نباید فراموش کنید که حرکات اصلاحی در اغلب مواقع به قدری ساده هستند که برای انجام آنها نیازی به داشتن یک وسیله جانبی نخواهید داشت و معمولا به سادگی در خانه قابل اجرا است. اما اگر به تنهایی این حرکات را انجام می‌دهید دقت بالایی داشته باشید که به بدنتان فشار زیادتر از حد تحملش وارد نکنید.  

مزایای حرکات اصلاحی چیست؟

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، حرکات اصلاحی برای بهبود ضعف عضلانی و جلوگیری از دردهای ناشی از کم تحرکی است. اما برخی دیگر از مزایای این حرکات شامل موارد زیر می‌شود: 
•    حرکات اصلاحی تحرک بدنتان را بالاتر می‌برد و همین موجب تسهیل گردش خود در بدن شده که به موجب آن بافت‌های آسیب دیده ترمیم شده و تورم و درد کاهش می‌یابد. 
•    برخی از مشکلات جسمانی با این حرکات برطرف شدنی هستند. بنابراین برای هر درد در کمر یا ستون فقرات خود نیاز به جراحی‌های سنگین نخواهید داشت چرا که حرکات اصلاحی نقش درمانی دارند. برخی از مشکلات همانند گودی کمر یا افتادگی شانه که می‌توانند به مرور زمان به سایر عضلات و نقاط بدن آسیب بزنند و درد ایجاد کنند با حرکات مخصوص به خودشان برطرف می‌شوند. 
•    حرکات اصلاحی به انعطاف پذیری بدن کمک می‌کنند. حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز برای بهبود وضعیت بدنشان به انجام این حرکات روی می‌آورند تا از آسیب عضلانی جلوگیری کرده و عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشند. 
•    حتما برای شما هم پیش آمده در طول روز احساس کرختی و خستگی داشته باشید. جالب است بدانید انجام این حرکات به صورت روزمره می‌تواند این روحیه کسل و خسته شما را نیز تغییر دهد و انجام فعالیت‌های روزانه را برایتان آسانتر کند. 
•    برای افرادی که سن بالاتری دارند گاهی بلند شدن از جا یا نگه داشتن وسایل در دستانشان دشوار است. این در حالیست که با انجام برخی از حرکات، این فعالیت‌ها نیز با سهولت بیشتری انجام خواهد شد. 

حرکات اصلاحی به چه کسانی توصیه می‌شود؟

طیف وسیعی از افراد نیاز به انجام حرکات اصلاحی دارند چرا که بسیاری از عادات نادرست موجب شده فرم بدن تغییر کرده و عضلات ضعیف شوند. بنابراین هیچ سن و سالی برای انجام این حرکات وجود ندارد. به طور کلی چند دسته از افراد لازم است به انجام حرکات اصلاحی روی آورند:

1.    کسانی که اهل ورزش نیستند 

این گروه از افراد بیش از افرادی که ورزش می‌کنند در معرض آسیب‌های عضلانی هستند. نداشتن تحرک کافی، کار کردن طولانی با موبایل و کامپیوتر، نشستن طولانی مدت در خودرو و بسیاری از کارهای مشابهی که افراد در طول روز به طور مکرر انجام می‌دهند نیاز بدنشان به انجام حرکات اصلاحی را افزایش می‌دهد. در بیشتر مواقع ورزش می‌تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند اما اگر فرصت ورزش ندارید بدون شک نیاز به حرکات اصلاحی خواهید داشت. هرچند دانستن این نکته نیز ضروری است که اگر اهل ورزش نبوده‌اید بهتر است برای انجام حرکات اصلاحی از یک کارشناس کمک بگیرید تا با انجام حرکات اشتباه به بدنتان آسیب نزنید. 

2.    افرادی که فرم بدنشان در معرض آسیب است 

شاید برایتان این سئوال بوجود بیاید که این افراد شامل کدام گروه می‌شوند؟ در پاسخ باید بگوییم به طور کلی افرادی که عادات اشتباه روزانه دارند همیشه در معرض آسیب هستند. بخصوص کودکان که بدنشان در حال شکل گیری است فرصت بهتری برای اصلاح آن دارند. بسیاری از افراد فرم نشستن مناسبی ندارند و طولانی مدت دچار قوز در پشتشان می‌شوند یا به قدری به روی موبایل خود خم می‌شوند که دچار درد در گردن شده یا گردنشان به سمت جلو آمده و از حالت طبیعی خارج می‌شود. اگر در کودکی این مشکلات را در فرزندتان برطرف کنید، از بروز بسیاری از دردها در سنین بالاتر جلوگیری خواهید کرد. بنابراین می‌توان این گروه از افراد را بیشتر کودکانی دانست که بدنشان در حال فرم گیری است اما با عادات اشتباه روزانه آن را در معرض آسیب قرار می‌دهند. 
 
3.    افرادی که دچار آسیب شده‌اند 

آسیب‎های ورزشی یا برخی ناهنجاری‌هایی که فرد در آن  دخیل نبوده و در اثر حادثه یا به طور مادرزادی بوجود آمده است نیز با حرکات اصلاحی بهبود می‌یابند. هرچند برای این گروه از افراد اصلا توصیه نمی‌شود که به تنهایی این حرکات را انجام دهند چرا که معمولا حرکاتی که برای این گروه از افراد توصیه می‌شود متفاوت‌تر از تمرینات اصلاحی ساده خانگی است و حتما باید تحت نظر یک کارشناس و یا فیزیوتراپ انجام شود. 

سخن پایانی 

ورزش کردن از الزامات زندگی‌های امروزی است چرا که تحرک در افراد، چه کودکان چه بزرگسالان، کاهش یافته و همین موجب می‌شود افراد در خطر آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند. همیشه پیشگیری از درمان ساده‌تر است و انجام حرکات اصلاحی و به طور کلی انجام یک ورزش ساده در طول روز می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. این مساله برای کودکان اهمیت بالاتری خواهد داشت چرا که آن‌ها در سنینی هستند که بدنشان در حال شکل گیری است و اگر امروز برای بهبود فرم بدن و تقویت عضلات آن‌ها کاری نکنید در سنین بالاتر با مشکلات بیشتری مواجه می‌شوید. بنابراین بهترین راهکار برای داشتن زندگی سالم و رشد فرزندتان انجام حرکات ورزشی، تمرینات اصلاحی و ورزش کردن خواهد بود. 
 

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

OxTYkzZpfg

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

OxTYkzZpfg

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز