بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان

1402-09-21
استقامت کودکان

 

کودکان جوانه‌های کوچکی هستند که تنها درصورت مراقبت درست می‌توانند به گیاهی بالغ و زیبا تبدیل شوند. یکی از راه‌های مراقبت از آن‌ها تشویقشان به انجام ورزش‌هایی است که به سلامت و افزایش استقامت بدنشان کمک می‌کند. اهمیت انجام فعالیت‌های ورزشی در کودکان به‌علت اثری که بر روح و جسم آن‌ها می‌گذارد، بسیار بالاست. این ورز‌ش‌ها باعث می‌شوند وزن استاندارد کودک حفظ شود، استرس‌ها از او دور شوند و احتمال ابتلای او به انواع بیماری‌های جسمانی و روانی کاهش یابد. در این مقاله به معرفی بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان و مزایایشان خواهیم پرداخت.

استقامت کودکان یعنی چه؟ چرا تقویت استقامت کودکان مهم است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در سلامت کودکان به آن اهمیت بدهید، میزان قدرت و استقامت بدن آن‌هاست که این دو به ماهیچه‌ها و عضلاتشان مرتبط است. آن‌ها برای شروع کارها و اعمال نیرو به قدرت عضلانی نیاز دارند و برای انجام کارها و اعمال نیرو، به‌شکل مکرر و مستمر به استقامت عضلانی نیازمندند. بنابراین انجام همۀ کارهای روزمره که به مهارت‌های حرکتی ظریف (مثل استفاده از مداد، مسواک‌زدن و امثالهم) و مهارت‌های حرکتی کلی و غیرظریف (مثل دویدن، پریدن، بازی، ورزش و امثالهم) نیاز دارند در گرو داشتن استقامت عضلانی آن‌هاست. این مسئله نشان می‌دهد که اهمیت استقامت در کودکان برای حیاتشان تا چه اندازه ضروری است و اگر در آن‌ها تقویت نشود می‌تواند آسیب‌هایی ایجاد کند که حتی در بزرگسالی گریبان‌گیرشان شود. 

استقامت کودکان

چطور استقامت کودکان را بالا ببریم؟

ازآنجاکه استقامت عضلانی کودکان با مهارت‌های حرکتی آن‌ها در ارتباط است، آنچه به بالابردن سطح استقامتشان کمک می‌کند تحرک و افزایش فعالیت بدنی و حرکتی است که بهترین راه‌حل ورزش‌کردن است. گرچه مهارت‌های حرکتی کودکان حین انجام بازی نیز تقویت می‌شود؛ اما ورزش و انجام فعالیت بدنی جدی و مستمر اثر فوق‌العاده‌ای بر آن‌ها دارد که با بازی‌کردن قابل‌مقایسه نیست. از میان ورزش‌های مختلف برخی ورزش‌ها هستند که در این مورد اثرگذارترند و اگر برای شما هم سوال پیش آمده است که بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان کدام است با ادامۀ این مطلب همراه باشید.

کدام ورزش‌‌ها بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان هستند؟

ازآنجاکه هر کودکی علاقه‌مندی‌های خود را دارد و ممکن است میل و رغبتش به برخی از ورزش‌ها بیشتر باشد، در وهلۀ اول مهم است که بدانید کودکتان به کدام ورزش‌ها علاقۀ بیشتری دارد؛ اما اگر او یا خودتان شناخت خوبی از این مسئله ندارید، بهترین ورزش‌ها که می‌توانید از میانشان یکی را انتخاب و کودک را به انجام آن تشویق کنید، عبارت‌اند از:

فوتبال کودکان

فوتبال

یکی از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا که برای انجام آن به تجهیزات و امکانات خاصی نیاز نیست، فوتبال است. برای انجام این ورزش تنها به یک توپ نیاز است که دنبال‌کردن و ضربه‌زدن به آن می‌تواند مهارت‌های حرکتی کودک و استقامت ماهیچه‌هایش را تقویت کند. از دیگر مزایای این ورزش می‌توان به تقویت نظم و افزایش توانایی در انجام کارهای گروهی، افزایش قدرت عضله‌ها و هماهنگی آن‌ها باهم، انعطاف‌پذیری بدن، تقویت پا، افزایش تعادل بدن، کنترل وزن و تقویت عملکرد قلب و عروق اشاره کرد. با توجه به این موارد فوتبال را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای افزایش استقامت کودکان با ورزش دانست.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری از دیگر ورزش‌های مفید برای استقامت کودکان است که موردعلاقۀ بسیاری از آن‌هاست و کمتر کودکی پیدا می‌شود که دوچرخه‌سواری را دوست نداشته باشد. این ورزش به‌اندازۀ دوست‌داشتنی‌بودنش، مزیت و فایدۀ زیادی هم دارد. دوچرخه‌سواری به حفظ تعادل کودکان کمک خارق‌العاده‌ای می‌کند، عضلات پاهایشان را بسیار تقویت، استقامت و قدرت عضلات را بیشتر می‌کند و هماهنگی بین اعضای مختلف بدنشان را تقویت می‌کند.

دویدن

یکی دیگر از ورزش‌هایی که باعث افزایش استقامت کودکان می‌شود و می‌توان آن را بدون هیچ هزینه‌ای انجام داد، دویدن است. این ورزش در ظاهر ساده است؛ اما برای بدن کودکان فواید بسیاری دارد. دویدن به افزایش استقامت عضلانی کودکان و تمرکز و هماهنگی بدنشان کمک، ریه‌ها را تقویت می‌کند و سطح ایمنی بدن را تا حد خوبی بالا می‌برد. جالب است بدانید که کودکانی که این ورزش را انجام می‌دهند معمولاً کمتر از سایر هم‌سن‌وسالانشان به سرماخوردگی و آنفولانزا دچار می‌شوند.

ژیمناستیک

از میان بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان، ژیمناستیک نه‌تنها یکی از بهترین‌ها، بلکه یکی از مفیدترین‌ها و اثرگذارترین‌هاست؛ چراکه انواع مهارت‌های حرکتی در کنار هم جمع شده‌اند و این ورزش را ساخته‌اند. کودکان در سنین مختلف می‌توانند از این ورزش بهره ببرند و مزایای زیاد آن عبارت‌اند از:

  • افزایش قدرت؛
  • انعطاف‌پذیری؛
  • تعادل؛
  • هماهنگی؛
  • سرعت؛
  • نظم؛
  • قدرت؛
  • و اعتمادبه‌نفس در کودکان.

همچنین ژیمناستیک به‌علت تنوع حرکات و زیبایی‌هایی که دارد برای بسیاری از کودکان سرگرم‌کننده و لذتبخش است و می‌تواند یک انتخاب خوب برایشان باشد.

شنا

یکی دیگر از موردعلاقه‌ترین ورزش‌ها برای کودکان شناست. کمتر کودکی از بودن در آب و سرگرم‌شدن با آن بدش می‌آید و این محبوبیت تنها حُسن ورزش شنا نیست؛ چراکه در کنار این اقبال، در قدرتمندکردن عضلات و افزایش استقامت بدن کودکان نیز اثر قابل‌توجهی دارد. شنا با افزایش قدرت عضلات و کمک به رشد ماهیچه‌ها، تقویت ریه و کنترل تنفس در کودکان می‌تواند به افزایش کیفیت سلامت‌شان کمک بسیاری کند و همچنین در زیباشدن فرم بدن آن‌ها نیز اثر بگذارد.

تنیس

تنیس یکی دیگر از بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان و جزو پرچنب‌وجوش‌ترین آن‌هاست و بازیکنان کوچک خود را به دقت و واکنش سریع وادار می‌کند. آن‌ها باید در کمترین زمان برای حرکات خود استراتژی در نظر بگیرند، جست‌وخیز کنند، به ضربۀ حریف پاسخ بدهند و با دقت و تمرکز بالا به توپ ضربه بزنند. در چنین فرایندی، کودکان نه‌تنها از نظر عضلانی و بدنی که از نظر ذهنی نیز تقویت می‌شوند و این مسئله در طول زمان بر آن‌ها اثر شگفت‌انگیزی می‌گذارد.

کاراته، از بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان

از میان ورزش‌های موجود یک ورزش دیگر هم وجود دارد که اثر شایانی بر استقامت کودکان دارد و آن چیزی نیست جز کاراته! کاراته از جمله ورزش‌هایی است که به‌علت حرکات تخصصی و نظم و هماهنگی‌ که برای اجرایشان نیاز است، برای ذهن و جسم کودکان بسیار مفید است. آن‌ها ضمن این ورزش، نظم و هماهنگی و تعادل و تلاش را می‌آموزند و یاد می‌گیرند که برای موفقیت باید به‌صورت مستمر تلاش کنند و فعالیت بدنی داشته باشند. در نتیجه، این فعالیت بدنی مستمر به تقویت عضلات و افزایش استقامت و قدرت بدنی‌شان منجر می‌شود. کاراته را می‌توان یکی از بهترین ورزش‌ها برای کودکان دانست.

با ثبت نام در کلاس ورزش کودکان کیان کشفی راد بهترین ها را داشته باشید

سخن پایانی

داشتن قدرت بدنی و استقامت عضلانی یکی از مهم‌ترین موارد برای سلامت کودکان و افزایش کیفیت زندگی‌شان است که رسیدن به آن جز با داشتن فعالیت بدنی و تقویت مهارت‌های حرکتی ممکن نیست. ورزش‌کردن از جمله فعالیت‌هایی است که اثر فوق‌العاده‌ای بر استقامت کودکان دارد و سود بسیاری به  جسم و روح آن‌ها می‌رساند. امروزه با وجود ورزش‌های متنوع و علاقه‌مندی‌های گوناگون کودکان مهم است که والدین با توجه به علایق کودک خود و مزایای هر ورزش آن‌ها را به‌سوی بهترین گزینه‌ها سوق بدهند. با انتخاب و تشویق کودک به انجام بهترین ورزش ها برای تقویت استقامت کودکان مانند کاراته،  علاوه‌بر تقویت اعتمادبه‌نفس و روابط اجتماعی کودکان،  به افزایش استقامت بدن آن‌ها کمک خواهید کرد. 

منابع

https://www.decathlon.co.uk/c/htc/the-best-sports-for-kids-tips-to-get-kids-active_5d3d6f18-6001-462b-9418-276877054f5a

https://childdevelopment.com.au/areas-of-concern/gross-motor-skills/strength-and-endurance/

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز