بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با انجام حرکات اصلاحی

1402-11-05
بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با انجام حرکات اصلاحی


ناهنجاری قامتی، یکی از مشکلاتی است که امروزه با عوض‌شدن سبک زندگی مردم، در کودکان بسیار شایع شده است. به‌طوری‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر 2 دانش‌آموز 1 نفر به یکی از این ناهنجاری‌ها مثل گودی کمر، پای پرانتزی، کف پای صاف و ... مبتلاست. روش‌های مختلفی برای درمان این عارضه وجود دارد که طبیعی‌ترین و کم‌دردسرترین آن‌ها ورزش‌کردن است. ورزش با اثری که روی ستون فقرات کودکان، استخوان‌ها و مفاصلشان می‌گذارد، می‌تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند. در این مقاله به بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش و سایر جزئیات مربوط به آن خواهیم پرداخت.

ناهنجاری قامتی در کودکان یعنی چه؟

ناهنجاری قامتی در کودکان به آن دسته از ناهنجاری‌ها و مشکلاتی گفته می‌شود که در ستون فقرات و اندام‌های مختلف بدن آن‌ها وجود دارد. مشکلاتی مثل کج‌بودن یا انحراف دست و پا، حالت غیرطبیعی ستون فقرات و شانه‌ها، گودی کمر، زانوی ضربدری، کجی انگشت‌ها و ... جزو ناهنجاری‌های قامتی به شمار می‌روند که باعث می‌شوند بدن کودک از حالت طبیعی و نرمال خود خارج شود. 
این ناهنجاری‌ها معمولا باعث بروز دردها و اختلالات حرکتی در فرد می‌شوند؛ اما حتی اگر در کودکی برای او خیلی آزاردهنده نباشند، به‌مرورزمان و با ورود به دورۀ بزرگسالی، میان‌سالی و سالمندی، مشکلات بسیاری را برای او به وجود می‌آورند و زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف مثل کمردرد و احساس درد و مشکل در دست و پا و گردن و سایر اندام‌های بدن می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل تشخیص و درمان آن‌ها باید هرچه زودتر انجام شود. 
این ناهنجاری‌ها گاهی به‌دلیل وجود مشکل شدید در ساختار استخوان‌ها، عضلات و ... به‌شکل مادرزادی و ژنتیکی است که در این صورت کودک برای درمان به اقدامات پزشکی و جراحی نیاز دارد. گاهی مسئله مربوط به چنین مشکلات ساختاری نیست و برخی عادت‌های غلط و سبک زندگی فرد، وضعیت نامناسبی در اندام‌های او به وجود می‌آورد که این مورد با انجام حرکات و تمرینات اصلاحی، قابل درمان است و حتی می‌توان با ورزش از بروز آن‌ها جلوگیری کرد. ازآنجاکه بدن در دورۀ کودکی در انعطاف‌پذیرترین حالت خودش قرار دارد، بهترین دوره برای درمان چنین مشکلاتی، همین دوران است.

آیا ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش بهبود می‌یابد؟

یکی از اثرگذارترین روش‌های درمان ناهنجاری‌های قامتی، ورزش‌کردن است. چنین ورزشی که با نام حرکات اصلاحی در تربیت بدنی شناخته می‌شود، دسته‌ای از تمرین‌های ورزشی است که به‌مرورزمان باعث بهبود مشکلات بدنی کودکان می‌شود. هر یک از این تمرینات، مناسب یک ناهنجاری است و شرط اثربخشی‌اش این است که یک برنامۀ منظم و دقیق داشته باشد که هم اختلالی در فعالیت‌های روزمرۀ فرد ایجاد نکند، هم به‌طور جدی پیگیری شود. ایجاد وقفه یا انجام نادرست تمرین‌ها می‌تواند این اثربخشی را از بین ببرد و ورزش را بی‌فایده کند. 
بهترین روش برای بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش، مراجعه به یک باشگاه تخصصی و خوب است تا کودک به‌شکل اصولی، تحت آموزش حرکات اصلاحی قرار بگیرد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص و شرکت در کلاس‌های آموزشی به سایت باشگاه تخصصی کیان کشفی راد به آدرس https://kiyankashfi.com/ مراجعه کنید.

انواع حرکات اصلاحی برای بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش

ناهنجاری‌های قامتی در کودکان بسیار متنوع است به همین دلیل تمرینات و برنامۀ درمان هر یک با دیگری فرق می‌کند. برخی از رایج‌ترین انواع حرکات اصلاحی برای بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش، عبارت‌اند از:

  • حرکات اصلاحی مخصوص رفع گودی کمر (لوردوز)؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص گردی پشت (کیفوز)؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص انحراف جانبی ستون مهره‌ها (اسکولیوز)؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص برای کف پای صاف
  • حرکات اصلاحی مخصوص سیاتیک؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص زانوی پرانتزی (ژنوواروم)؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص زانوی ضربدری (ژنووالگوم)؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص گردن رو به جلو؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص شانه‌های نامتقارن یا افتاده،؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص دیسک کمر؛
  • حرکات اصلاحی مخصوص چرخش لگن.

نکتۀ لازم به ذکر در رابطه با بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش و انجام حرکات اصلاحی، این است که چون این حرکات و مخصوصا تکرار طولانی‌مدت آن‌ها می‌تواند برای کودکان خسته‌کننده باشد، معمولاً در قالب بازی ارائه می‌شود تا جذابیت بیشتری برایشان داشته باشد و ورزش‌کردن و انجام حرکات تمرینی‌شان را رها نکنند و در فرایند درمانشان وقفه و مشکلی پیش نیاید.

تاثیر ورزش در بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان

ممکن است برای خیلی از افراد، این سوال پیش بیاید که ورزش چه نقشی در بهبود ناهنجاری قامتی و اختلالات عضلانی و اسکلتی کودکان دارد؟ بر چه چیزهایی اثر می‌گذارد؟ چطور می‌تواند به آن‌ها کمک کند؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که ورزش، تنها یک فعالیت جسمانی برای این کودکان نیست و بر جنبه‌های مختلفی اثر می‌گذارد و به‌همین‌دلیل می‌تواند برای بهبود این مشکلات در کودکان، بسیار مفید باشد. 
ورزش در کنار فعالیت‌ها و تمرینات مخصوصش، به بهبود حال روحی و افزایش اشتهای کودکان کمک می‌کند، درد و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد، انعطاف‌پذیری و قدرت عضلانی آن‌ها را تقویت می‌کند، باعث بهبود تعادل در کودکان می‌شود، کمک می‌کند آن‌ها بهتر بخوابند، سلامت عمومی بدن را در شرایط خوبی قرار می‌دهد، به حفظ یا بهبود تراکم استخوان‌ها کمک می‌کند، باعث تناسب اندام در کودکان می‌شود و جلوی بروز چاقی را می‌گیرد، سطح استرس آن‌ها را کاهش می‌دهد و .... همۀ این موارد در کنار هم باعث می‌شود ارگان‌های مختلف بدن کودک به درستی کار کنند یا در مسیر بهبود و سلامت قرار بگیرند.

چه ورزش‌هایی برای بهبود ناهنجاری‌های قامتی مناسب‌ترند؟

ورزش به‌طور کلی برای افراد مختلف مفید است؛ اما وقتی حرف از ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی می‌شود، نمی‌توان گفت که هر ورزشی دقیقاً مناسب آن است. ورزش‌هایی برای بهبود این مشکلات مفید هستند که تمریناتشان بر 2 مورد زیر اثر بگذارد:

  • انعطاف‌پذیری بدن: ورزشی که برای درمان چنین اختلالاتی مناسب است باید شامل تمرینات کششی باشد تا دامنۀ حرکتی ماهیچه‌ها و اندام‌ها را حفظ کند یا بهبود ببخشد. این مسئله باعث افزایش انعطاف‌پذیری عضلات بدن و تقویت مفاصل می‌شود، به حرکت صحیح مفاصل کمک می‌کند و سفتی مفاصل را کاهش می‌دهد.
  • قدرت بدن: علاوه‌بر تمرینات مربوط به انعطاف‌پذیری، انجام تمریناتی که باعث تقویت قدرت عضلات می‌شوند نیز واجب است. این‌گونه تمرینات علاوه‌بر تقویت قوای عضلانی، باعث ایجاد ثبات در مفاصل، بهبود سلامت استخوان‌ها و افزایش توانایی کودکان در انجام کارهای روزانه می‌شوند.

بنابر 2 اصلی که به آن اشاره شد، علاوه‌بر تمرینات و حرکات اصلاحی که مختص بهبود ناهنجاری‌های اسکلتی و عضلانی در کودکان است، انجام ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش در آب، پیاده‌روی و امثالهم نیز می‌تواند در طول زمان، بسیار موثر و کمک‌کننده باشد.

پیشگیری و درمان ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش

نکتۀ مهمی که در رابطه با این‌گونه ناهنجاری‌ها وجود دارد، این است که ورزش فقط برای درمان آن‌ها کاربرد ندارد، بلکه می‌توان به کمک آن از بروز این ناهنجای‌ها و اختلالات در استخوان‌ها و عضلات نیز جلوگیری کرد. با اثری که ورزش بر برنامۀ خواب، تغذیه و تناسب اندام می‌گذارد، می‌تواند ساختار بدن را در شرایط خوبی قرار دهد. برای مثال انجام فعالیت‌های ورزشی و تمرینات منظم، به تقویت عضلات و مفاصل کمک می‌کند، خواب خوب فرصت بازیابی و بازسازی به استخوان‌ها و ماهیچه‌ها می‌دهد، داشتن اشتهای خوب و تغذیۀ مناسب به رشد و تقویت عضلات و استخوان‌ها کمک می‌کند و تناسب اندام کودک و نداشتن اضافه‌وزن باعث می‌شود به استخوان‌ها و مفاصل او فشار اضافه‌ای وارد نشود و در نتیجه از ابتلای کودک به ناهنجاری‌های قامتی و عضلانی و اسکلتی جلوگیری می‌شود.

سخن پایانی
در این مقاله به بهبود ناهنجاری قامتی در کودکان با ورزش و اثراتی که ورزش بر کودکان مبتلا به این اختلالات می‌گذارد، پرداختیم. ناهنجاری قامتی و اختلالات عضلانی و اسکلتی یکی از مشکلات شایع در کودکان امروزی است که علت آن را می‌توان در سبک زندگی و عادات غلط روزمرۀ آن‌ها جست‌وجو کرد. این ناهنجاری‌ها اگر مادرزادی باشند یا بر اثر مشکلات جدی اسکلتی به وجود آمده باشند، نیاز به درمان‌های پزشکی و جراحی دارند؛ اما اگر به شکل خفیف باشند و به‌خاطر همان سبک زندگی و عادات غلط ایجاد شده باشند، می‌توان با ورزش و انجام حرکات اصلاحی تا حد زیادی درمانشان کرد. 

منابع
https://my.clevelandclinic.org
https://msk.org.au

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

HhcozwyPC

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

HhcozwyPC

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

VDzGZREL

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

VDzGZREL

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

NLaQbChuesVEB

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

NLaQbChuesVEB

بلاگ کیان کشفی راد
patricia_peterson1990@yahoo.com

lWokSvhFt

بلاگ کیان کشفی راد
patricia_peterson1990@yahoo.com

lWokSvhFt

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز