تاثیر ورزش بر بلوغ دختران

1402-11-09
تاثیر ورزش بر بلوغ دختران


کافی است با دختر نوجوانی که در دوره بلوغ است، ارتباط برقرار کنید تا متوجه چالش‌هایی که با آن درگیر است، بشوید! در دوره بلوغ، دختران تغییرات جسمی پردردسری را تجربه می‌کنند. علاوه‌براین، نوسانات خلقی به‌خاطر تغییرات هورمونی و افزایش‌ حساسیت‌های روحی، از دیگر اتفاقات گیج‌کننده و غم‌انگیز نوجوان‌هاست. به جرئت می‌توان گفت که یک تصمیم، می‌تواند این وضع را آرام کند: ورزش! تاثیر ورزش بر بلوغ دختران را می‌‌شود معجزه‌ای برای این دوران پرپیچ‌وخم دانست؛ پس برای اینکه از صفر تا صد تاثیر ورزش بر بلوغ دختران آگاه شوید، این مقاله را تا انتها بخوانید. 

ورزش و بلوغ جسمی دختران نوجوان

هیچکس نمی‌تواند انکار کند که بدن دختران نوجوان در دوران بلوغ، چه فعل‌وانفعالات پرچالشی را پشت‌سر می‌گذارد. رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها ساده‌ترین تغییری است که بدن آن‌ها در این دوران حساس، تجربه می‌کند! تکامل سینه‌ها، آشنایی با جوش‌ها و آکنه‌های پوستی و مسئله قاعدگی با تمام تغییرات هورمونی آن، اتفاقی شگرف در زندگی دختران است که می‌تواند ماه‌ها و سال‌های آینده زندگی‌شان را به قبل و بعداز این اتفاقات،‌ تقسیم کند. همین است که متخصصین، ورزش را یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها برای کنترل و مدیریت بحرانِ جسمی بلوغ دختران می‌دانند. تاثیر ورزش بر بلوغ دختران، روی بخش‌هایی از جسم آن‌ها اثر می‌گذارد که در ادامه به بررسی آن‌‌ها می‌پردازیم:

رشد استخوان‌ها و ماهیچه‌ها

در دوران بلوغ استخوان‌ها و ماهیچه‌ها به طرز عجیب و سریعی شروع به رشد می‌کنند. ورزش می‌تواند به تقویت این اعضاء ارزشمند و درحال‌رشد، کمک کند. البته پیشنهاد می‌شود که پیش از دوران بلوغ، ورزش کودک را جدی بگیرید تا بدن فرزندتان با آمادگی بیشتری وارد فعالیت‌های ورزشی شود. ورزش‌های هوازی مانند شنا و ورزش‌های کششی مانند پیلاتس می‌تواند انتخاب مناسبی برای کودکانِ در آستانه نوجوانی باشد.

عملکرد قلب‌ و عروق

قلب و عروق، مسئول پمپاژ خون به بدن کودک شماست و اگر بتوانید پیش از اینکه دختر نوجوان‌تان،‌ تغییرات بلوغ جسمی را تجربه می‌کند،‌ او را به یک باشگاه معتبر ببرید تا مشغول ورزش‌های قدرتی و هوازی شود، برای آینده او تصمیمی درخشان گرفته‌اید. خون‌رسانی درست به اعضای بدن، مانند چوب جادو عمل می‌کند و تاثیر ورزش بر بلوغ دختران را به وضوح به شما نشان می‌دهد.

اندامی ایده‌ آل

درست است که به‌هیچ‌عنوان نباید دختران نوجوان را با ایده‌آل‌گرایی،‌ کسل و ناامید کرد؛ اما ورزش می‌تواند به حفظ وزن و کنترل چاقی در دختران نوجوان کمک فوق‌العاده‌ای بکند. اگر فرزندتان از همان کودکی‌ نشانه‌های اضافه‌‌وزن را با خود دارد، ثبت‌نام در باشگاه کودکان و تمرین تخصصی با نظارت مربی حرفه‌ای، می‌تواند از همان کودکی او را برای اندامی عالی در بزرگسالی آماده کند. فراموش نکنید که هرچه زمان بگذرد، کنترل چاقی و تبعات آن در بدن افراد سخت‌تر می‌شود. 

به این ترتیب، می‌توانید با بررسی انواع ورزش و تاثیر آن بر بلوغ دختران، متناسب با شرایط جسمی فرزندتان بهترین انتخاب را داشته باشید تا کمک کنید که نوجوان نازنینتان، جسمی شاداب و کم‌آسیب را از کودکی به بزرگسالی منتقل کند.


ورزش و بلوغ روحی-روانی دختران

بیایید با این افسانه خداحافظی کنیم که دختران کمتر از پسران به ورزش علاقه‌مند هستند! در اصل کلیشه‌های جنسیتی باعث شده‌اند که دختران نوجوان در دوران بلوغ خود از ورزش‌ دور شوند و به‌ویژه ورزش‌های تیمی را به‌خاطر اضطراب‌ها و فشارهای روحی خود،‌ کنار بگذارند. تحقیقات نشان داده است که ۵۹ درصد از دختران نوجوان، عاشق ورزش‌های متنوع هستند؛ اما به‌خاطر نبود مدیریت دوران بلوغ، از حضور در باشگاه کودکان و نوجوانان، محروم شده‌اند؛ اما ورزش چه تاثیری در کنترل نوسانات روحی و روانی دختران نوجوان می‌گذارد؟

افزایش اعتمادبه‌نفس

لازم است بدانید تاثیر ورزش بر بلوغ دختران تا آنجایی اثبات شده است که محققان معتقدند ورزش می‌تواند به کودک و نوجوان کمک کند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتری مهارت‌های زندگی را بیاموزند و به اهداف‌شان دست پیدا کنند. فکرش را بکنید! با واردکردن فرزندتان در گروه‌ها و کلاس‌های ورزشی، او را به‌عنوان شخصیتی مستقل و پراعتمادبه‌نفس به جامعه تحویل می‌دهید.

تقویت خودکنترلی

خاطرتان باشد که ورزش، فقط به حرکات فیزیکی محدود نمی‌شود، بلکه مربیان ورزشی حرفه‌ای در باشگاه ورزش کودکان، روی رفتارهای فرزندتان نیز کار می‌کنند. ورزش‌هایی مانند کاراته، کنگ‌فو، پیلاتس و... به کودک کمک می‌کند که با یادگیری مهارت‌های هیجانی، به مراحل بی‌نظیری از خودکنترلی برسد. همین موضوع در دوران بلوغ به کمک دختران نوجوان می‌آید و مانند یک سلاح قوی، آن‌ها در برابر چالش‌های روحی و جسمی مانند اضطراب،‌ احساس تنهایی، خشم،‌ غم و سایر هیجانات منفی مسلّح می‌کند. 

شادابی

فرقی نمی‌کند تا چه حدی برای کودک خود زمان گذاشته‌اید؛ دختران در دوران بلوغ دچار احساسات متناقضی مانند ناکافی‌بودن و افسردگی‌های هورمونی می‌شوند. این نوجوان‌های چالش‌زده، با شروع ورزش می‌توانند بار دیگر ارتباط با همسالان خود را در محیطی غیر از خانه و مدرسه، از سر بگیرند و احساس موفقیت و سرزندگی ناشی از این موضوع،‌ آن‌ها را به‌سمت شادابی مجدد دوران کودکی برمی‌گرداند. پیشنهاد می‌شود که برای خوگرفتن فرزند خود با ورزش،‌ این عادت را از همان دوران کودکی برای او ایجاد کنید تا بلوغ نوجوانی خود را ساده‌تر و کم‌فشارتر طی کند. در حقیقت تاثیر ورزش بر بلوغ دختران می‌تواند از سال‌های قبل از نوجوانی، آغاز شود!

آیا ورزش زیاد برای دختران نوجوان مضر است؟

دختران نوجوانی که تمرینات ورزشی را به‌طور منظم انجام می‌دهند، با بلوغ جنسی طبیعی یا حتی کمی پیشرفته‌تر و سالم‌تر از باقی همسن‌وسال‌هایشان، تجربه می‌کنند؛ اما راستش را بخواهید اگر همین فعالیت دوست‌داشتنی،‌ فشرده و بیش‌از‌اندازه و زیرنظر مربی غیرحرفه‌ای ادامه پیدا کند،‌ احتمال بروز آسیب جسمی و تاخیر قاعدگی دختران در ان وجود دارد. دلیل این امر این است که ورزش‌هایی مانند اسکیت، ژیمناستیک و ورزش‌های رزمی نیاز به صرف انرژی بالایی دارند و اگر دختران نوجوان بدون رسیدگی به تغذیه مناسب و مقوی به ورزش بی‌رویه بپردازند، بعید نیست دچار تاخیر در بلوغ و اختلالات قاعدگی شوند؛ بنابراین درباره تاثیر ورزش در تاخیر در بلوغ دختران به این چند نکته توجه داشته باشید:

  • قبل‌از شروع هر برنامه ورزشی،‌ با یک پزشک متخصص یا مربی حرفه‌ای آن رشته مشورت کنید.
  • از برنامه ورزشی متعادلی برای دختر نوجوان خود استفاده کنید و او را تحت‌فشار ورزش شدید نگذارید تا گرفتار تاخیر در بلوغ نشود؛ یعنی برای او از ورزش‌های هوازی، قدرتی،‌ کششی و... در کنار یکدیگر استفاده کنید.
  • به فرزندتان آموزش دهید که به صدای بدن خود گوش کند و در صورت احساس درد یا خستگی،‌ تمرینات خود را با صلاح‌دید مربی خود تغییر دهد.
  • دقت کنید که در صورت عقب‌افتادن سیکل پریود فرزندتان بیش‌از ۳ ماه متوالی، حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • به تغذیه او رسیدگی کافی داشته باشید تا در حین تحرک، مواد مغذی لازم برای رشد و نمو بدن درحال‌بلوغ، به او برسد.
  • شما دختر ورزشکار دارید، پس نوشیدن آب کافی را به یک برنامه روتین در منزل خود تبدیل کنید.

تغذیه دختران ورزشکار در دوران بلوغ

نکته طلایی درباره تاثیر ورزش بر بلوغ دختران این است که نوجوانان حتی اگر به بهترین نحو نیز تمرینات ورزشی خود را انجام بدهند؛ اما تغذیه کافی و مناسب نداشته باشند، ممکن است دچار تاخیر در قاعدگی و سایر اختلالات مربوط به تاثیر ورزش در تاخیر در بلوغ دختران بشوند؛ چرا که به‌جای ساختن عضله و تقویت ماهیچه‌ها و شُش‌ها، آن‌ها را تحلیل می‌برند و به‌مرور به بدن‌ خود آسیب می‌رسانند. مطالعه‌ای نشان داد، دختران نوجوانی که اهل ورزش‌کردن هستند، به‌طور متوسط به ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کالری در روز نیاز دارند. این مقدار کالری، ‌بیشتر از مقدار کالری موردنیاز برای دختران نوجوانی‌ است که ورزش نمی‌کنند؛ بنابراین این نکته را از یاد نبرید که ورزشکاران کوچک شما نیاز مبرم به مواد مغذی لازم دارند؛ اما سوال اصلی این است که «بهترین تغذیه برای دختران نوجوانی که ورزش می‌کنند، چیست؟»

  • کروبوهیدارت‌ها: منبع اصلی انرژی بدن هستند و می‌توانند تاثیر ورزش در تاخیر بلوغ در دختران را کنترل کنند. نان‌های سبوس‌دار، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات از این دسته ارزشمند به‌حساب می‌آیند.
  • پروتئین‌ها: طبیعی است که رساندن منابع پروتئین باکیفیت مانند گوشت، مرغ، ماهی و برخی لبنیات برای رشد و ترمیم ماهیچه‌های دخترانی که در باشگاه کودکان مشغول فعالیت هستند، به‌شدت ضروری است.
  • چربی‌های سالم: حساب چربی‌های سالم مانند روغن‌ زیتون، آجیل‌ها و دانه‌های مقوی را از چربی‌های ناسالم مانند سوخاری‌های فست‌فودی جدا کنید.
  • آب کافی: گنجاندن روتین نوشیدن آب در برنامه غذایی دختران در دوران بلوغ، به آن‌ها در ساختن بدنی شاداب و سالم کمک می‌کند و بمب آسیب‌های ناشی از کم‌آبی بدن را برایشان خنثی می‌کند.

گفتن ندارد که غذاهای فر‌آوری‌شده مانند خوراکی‌های شدیداً شیرین یا شور برای ورزشکار نوجوان‌تان مضر است. همچنین توصیه‌های پزشکی همیشگی مانند منع مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار و غذاهای سرخ‌شده فراوان را جدی بگیرید تا تاثیر ورزش بر بلوغ دختران را به شکل صحیح خود در فرزندتان مشاهده کنید.

سخن پایانی
بلوغ برای دختران نوجوان، سفری پُر از تغییر، چالش و هیجانات منفی و مثبت است! برای اینکه نوجوان شما بتواند هویت خود را به‌درستی در این دوران پرپیچ‌وخم شکل بدهد و جسم و روح خود را به بهترین شکل تربیت کند، او را با جادوی ورزش آشنا کنید! تاثیر ورزش بر بلوغ دختران می‌تواند هر پدر و مادری را شگفت‌زده کند. کافی است با مراجعه به باشگاه ورزش کودکان جسم و ذهن او را به دستان افسونگر ورزش بسپارید تا دخترتان با خیال آسوده‌تری این دوره را پشت‌سر بگذارد.

منابع
https://womeninsport.org
https://globalsportmatters.com
https://www.ncbi.nlm.nih.gov
https://www.mdpi.com
https://www.verywellfamily.com

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

DpzfmNSy

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

DpzfmNSy

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

wFqaYHEfpoULmlvQ

بلاگ کیان کشفی راد
ambermurray1979@yahoo.com

wFqaYHEfpoULmlvQ

بلاگ کیان کشفی راد
patricia_peterson1990@yahoo.com

nDdgekiLuEMhbRq

بلاگ کیان کشفی راد
patricia_peterson1990@yahoo.com

nDdgekiLuEMhbRq

بلاگ کیان کشفی راد
brian_sanford78p9@outlook.com

PVENJjtSOAX

بلاگ کیان کشفی راد
brian_sanford78p9@outlook.com

PVENJjtSOAX

بلاگ کیان کشفی راد
dennistp_martindw@outlook.com

yHvnOpWK

بلاگ کیان کشفی راد
dennistp_martindw@outlook.com

yHvnOpWK

بلاگ کیان کشفی راد
ryan39herronmsr@outlook.com

YHSVQxbTWpF

بلاگ کیان کشفی راد
ryan39herronmsr@outlook.com

YHSVQxbTWpF

بلاگ کیان کشفی راد
kathryn_thompsonjkkc@outlook.com

TnhOyiZUKDec

بلاگ کیان کشفی راد
kathryn_thompsonjkkc@outlook.com

TnhOyiZUKDec

بلاگ کیان کشفی راد
joyce94colemanimi@outlook.com

VZNAqQsGCJTIKbkW

بلاگ کیان کشفی راد
joyce94colemanimi@outlook.com

VZNAqQsGCJTIKbkW

بلاگ کیان کشفی راد
adam94santos9st@outlook.com

lNxTviFWQOBmJp

بلاگ کیان کشفی راد
adam94santos9st@outlook.com

lNxTviFWQOBmJp

بلاگ کیان کشفی راد
michaelandersen4216@yahoo.com

RpvzlafEh

بلاگ کیان کشفی راد
emilia_lawsonk630@outlook.com

AyFVSeOEacj

بلاگ کیان کشفی راد
emilia_lawsonk630@outlook.com

AyFVSeOEacj

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز