تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان

1402-09-09
تاثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان

 

تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان یکی از زمینه‏ های مطالعاتی است که در آن نقش ورزش بر رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی بررسی می‏ شود. ورزش، قدرت سازندگی را در کودکان از نظر جسمی و روانی ارتقا می‏ دهد. در نتیجه، فعالیت مستمر ورزشی باعث می‏ شود تا کودک با نقش خود در گروه ورزشی، باشگاه و همچنین جامعه آشنا شود و جایگاه اجتماعی خود را بشناسد. در ادامه با ما همراه باشید تا با نقش ورزش و تأثیر آن بر اجتماعی‌شدن کودکان، بیشتر آشنا شوید.

ورزش کودکان و تقویت روابط اجتماعی آنها

محیط ‏های ورزشی یک فضای شاد و محیط آزاد برای معاشرت و تخلیه هیجانات کودکان هستند. یکی از عواملی که باعث تقویت روابط اجتماعی در کودکان می ‏شود، تغییرات جسمی و فیزیکی آن‏ هاست. کودکان توانمندی‏ های خود را در معرض دید هم‏گروهی‏ ها، مربی و حتی تماشاچیان می‏ گذارند و با این‏ کار، ارتباط با اجتماع در آن‏ها پرورش می‏ یابد. علاوه‌براین، کودک در چنین محیط‏ هایی با تغییرات عاطفی و شخصیتی دیگران آشنا می‏ شود و یاد می‏ گیرد چگونه با هر فرد بسته به روحیاتش ارتباط برقرار کند. 

نقش ورزش در بروز شخصیت اجتماعی در کودکان

 محققان از گذشته تا به امروز، نظریه‏ های متعددی درمورد ارتباط روان بچه‌ها با سلامت جسم و تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان داشته ‏اند. اگر ورزش، اصولی آموزش داده شود، علاوه ‏بر سلامت بدن، رشد سالم و طبیعی ذهن و روان را نیز به‌دنبال خواهد داشت. زمانی ‏که کودک به‏ واسطه ورزش، از خودمحوری دور شود، استعداد برقراری ارتباط اجتماعی در او شکوفا می‏ شود و شخصیت اجتماعی کودک ارتقا می ‏یابد. 

ورزش، رعایت احترام به قوانین اجتماعی در کودکان را تقویت می‌کند

 شخصیت اجتماعی کودکان، نشان‌دهنده‏ رشد سالم و طبیعی ذهن آن‌ها است. با توجه ‏به ای‏که انجام فعالیت‏ های ورزشی براساس قوانین و مقررات مخصوص به هر رشته است و رعایت این قوانین برای تمام افراد تیم الزامی است، کودک با این قوانین آشنا می‏ شود و یاد می‏ گیرد که به قوانین جمعی احترام بگذارد و آن‏ها را رعایت کند. در واقع، ورزش موقعیتی است که در آن کودک رعایت قوانین و مقررات اجتماعی را آموزش می‏ بیند.

تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان و قضاوت اجتماعی

در ورزش، رقابت نقش مهمی دارد. رقابت باعث می‏ شود تا کودک تصمیم‏ گیری‏ های بهتری داشته باشد و قضاوت اجتماعی را به‌خوبی بشناسد. یک مثال ساده برای درک بهتر نقش ورزش در قضاوت اجتماعی در کودکان این است که، زمان ‏که کودک وارد سالن ورزشی یا مسابقات ورزشی می‏ شود، مربی ورزش کودک یا داور تصمیم‏ گیری‏ ها و قضاوت‏ هایی را انجام می‏ دهند. کودک با مشاهده این قضاوت‏ ها یاد می‏ گیرد که به تصمیمات گرفته‌شده احترام بگذارد و در نتیجه برای قضاوت بهتر در جامعه آماده می‏ شود و به آن عمل می‏کند.

نقش ورزش در بروز استعدادهای اجتماعی در کودکان

همه‏‏ کودکان در خود استعدادهای نهفته ‏ای دارند که با فعالیت‏ های فردی بروز نمی‏ کنند. این استعدادهای نهفته می‏توانند در محیط‏ های ورزشی از طریق ارتباط اجتماعی با کودکان دیگر و در باشگاه و با کمک مربی شکوفا شوند. استعدادهای کودکان می‏توانند شامل موارد زیر باشند:

  • کنترل احساسات اجتماعی؛
  • درک ضعف‏های اجتماعی؛
  • روبه‌روشدن با شکست‏ها و موفقیت‏ها؛
  • روبه‌روشدن با تجربیات جدید.

توانایی برقراری روابط اجتماعی از تاثیرات ورزش است

در بسیاری از کودکان به‏ ویژه در اوایل دوره کودکی، ممکن است حالت گوشه ‏گیری و دوری‌کردن از اجتماع دیده شود. تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان می‏ تواند با کاهش حس گوشه‏ گیری و تمایل آن‏ها به برقراری ارتباط با اطرفیان آغاز شود. کودک شما ممکن است خجالتی باشد و اعتمادبه‌نفس کافی برای حضور در جمع و ارتباط با سایر افراد را نداشته باشد. زمانی‏ که کودک در مسیر ورزش قرار می‏ گیرد، پرده ‏های خجالت کنار می‌روند و کودک با اعتمادبه‌نفس بیشتری در اجتماع حاضر می‏ شود.

نقش ورزش در احیای حس مسئولیت‏ پذیری در کودکان

 کلاس‏ های ورزشی و باشگاه ‏ها محلی برای تقویت احساس مسئولیت ‏پذیری در اجتماع در کودکان هستند. زمانی که موفقیت کودک شما در یک مسابقه ورزشی منجر به موفقیت سایر افراد هم‌تیمی ‏اش شود، یاد می‏ گیرد که هر کس علاوه‌بر خود، در قبال دیگران نیز مسئول است.

 

تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان و تغییر رفتار فردی کودک

ورزش بخشی مهم از فرآیند تعلیم و تربیت در کودکان است. از طریق فعالیت ‏های جسمانی، علاوه ‏بر ای‏که سوخت‌وساز در بدن کودک افزایش می ‏یابد، بین ذهن و بدن او نیز تعادل و هماهنگی ایجاد می ‏شود. افزایش تعادل و هماهنگی بدن به شکوفایی و تکوین استعداد او نیز کمک می‏ کند. تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودک به ‏نحوی است که هیچ کلاس آموزشی تئوری نمی‏ تواند چنین امر مهمی را به او آموزش دهد. روانشناسان معتقدند تغییر رفتار فردی در کودک به وسیله بازی، سرگرمی و ورزش امکان‏ پذیر است. 

 

نقش ورزش در خوداتکایی و توانایی حل مسئله در کودکان 

یکی از نگرانی‏ های والدین در مورد کودکشان بیشتر در مورد عدم علاقه به یادگیری حل مسئله است. اینکه کودک نتواند به‌تنهایی از پس وظایف خود برآید، امری دلهره‌آور برای والدین است. در ورزش، موضوع یادگیری و آموزش حل مسئله به کودکان، بیشتر موردتوجه است. بیشتر والدین از وابستگی کودکشان شکایت دارند. زمانی که کودک تحت آموزش ورزشی قرار می‏ گیرد، ذهن او نیز آماده‏ پذیرش وظایف خود می‏ شود. کودک یاد می‏ گیرد که در تمرینات، تنها با افزایش حس رقابت‌پذیری، بتواند بیشتر بر توانایی‏های فردی خود تکیه کند.

تاثیر ورزش بر افزایش نظم در کودکان

در محیط باشگاه ‏های ورزشی، کودک یاد می‏ گیرد تا لباس‏های مخصوص ورزش را بپوشد و وسایل ورزشی را پس‌از استفاده در سر جایشان قرار دهد. همچنین او یاد می‏گیرد که از وسایل شخصی دیگر افراد باشگاه استفاده نکند و یا در صورت نیاز با کسب اجازه از آن‏ها از وسیله‌هایشان استفاده کند. تکرار این موارد باعث افزایش نظم در کودک شما می ‏شود و به این ترتیب کودک به‏ نحوی یاد می‏ گیرد که در روابط اجتماعی خود منظم باشد. 

تأثیر ورزش بر سلامت روان کودک 

بارها شنیده‏ایم که عقل سالم در بدن سالم است. زمان ‏که کودکان روان سالمی داشته باشند، توانایی ارتباط با افراد و حضور در اجتماع برای آن‏ها راحت‏ تر می‏ شود. بخشی از تأثیرات ورزش بر ذهن و روان کودکان شامل موارد زیر است:

رفع آشفتگی فکری

امروزه بیشتر خانواده ‏ها به‌دلیل مشکلات مالی، سیستم تک‌فرزندآوری دارند یا این‏که اختلاف سنی زیادی بین فرزند اول و دوم آن‏ها وجود دارد. در برخی دیگر از خانواده‏ ها نیز به‌دلیل شاغل‌بودن مادر، کودکان بیشتر اوقات تنها هستند. تنهایی کودکان، یک نواختی محل زندگی و حتی مشاجره والدین می‏تواند باعث استرس و آشفتگی فکری در آن‏ها شود و این کودکان در بزرگسالی این تروما را با خود وارد اجتماع می‏ کنند. زمانی که کودکان در یک محیط ورزشی قرار می‏ گیرند دیگر احساس تنهایی نمی‏ کنند و با تخلیه هیجانات، آشفتگی‏ های فکری از آن‌ها دور می‏ شود و این گونه شما کودکانی شادتر با روانی سالم ‏تر خواهید داشت.

تقویت قدرت ابتکار و نوآوری

در جریان ورزش‏ های تیمی مانند طناب‏ کشی، فوتبال، والیبال و غیره، حالتی از مبارزه وجود دارد. در این نوع ورز‏ش‏ ها، افراد هر گروه در مقابل هم قرار می‏ گیرند. موفقیت تیم در گرو تلاش هر فرد در تیم است. بنابراین کودک یاد می ‏گیرد تا با ابتکار و نوآوری بر گروه رقیب خود فایق آید.

تقویت استعداد رهبری گروه

اگر کودک شما استعداد و کاریزمای رهبربودن را داشته باشد، با حضور در کلاس‏های ورزشی می‏ تواند آن را تقویت و شکوفا سازد، یا حتی این استعداد و نقش را در خود پرورش دهد. زمانی را تصور کنید کودک شما در کلاس‏های رزمی کاراته شرکت کرده است. همان‌طور که می‏ دانید در کلاس‏های رزمی، ارتقای توان فرد با رنگ کمربند مشخص می‏ شود. اگر کودک شما بتواند یک قدم پیشرفت کند و کمربند بالاتری بگیرد، مربی به او اجازه می‏ دهد تا در یادگیری افراد با کمربندهای پایین‏تر به آن‌ها کمک کند و همین کار باعث تقویت قدرت رهبری در کودک می‏ شود.

وظیفه‏ شناسی و تقسیم وظایف

یکی از نقش ‏های مهم تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان ایجاد حس وظیفه ‏شناسی و تقسیم کار در آن‏ها است که این یکی از مهم‏ترین اصول روابط اجتماعی در هر جامعه‏‏ ای به حساب می‏ آید. کودکان شما در کلاس‏های ورزشی یاد می‏ گیرند که اگر وظایف خود را به درستی انجام دهند،  مورد تشویق و تایید مربی و هم‏ تیمی‏ های خود قرار می‏ گیرند. با تقویت نقش وظیفه‏ شناسی به‌واسطه ورزش، می‏ توان این نقش را در کودکان جامعه استمرار داد.

تقویت قوای ذهنی

فعالیت‏ های ورزشی و بازی‏ های کودکانه در تقویت نیروی ذهنی کودک و افزایش قدرت شناخت خود و محیط اطراف، نقش ویژ‏ه ‎ای دارند. ورزش کودکان را قادر می‏ سازد تا توانایی‏ های خود را بشناسند و از ذهن خود برای کنترل حرکات، سرعت و قدرت اندام‏ های بدن استفاده کنند.

افزایش قدرت کنترل احساسات

زمانی که کودک در مسابقه ورزشی مغلوب می‏ شود، یاد می ‏گیرد که شکست را بپذیرد و تلاش کند که برای بار بعدی بر حریف غلبه کند. او در پیروزی ‏های خود یاد می‏ گیرد که مغرور نشود، زیرا حریفان قوی‏ تر از او نیز وجود دارند. همه‏ این عوامل باعث می‏ شود تا کودک در اجتماع بتواند احساسات خود را کنترل کند.

کاهش پرخاشگری 

در کلاس‏های ورزشی به کودکان یاد می ‏دهند که چگونه انرژی منفی خود را تخلیه کنند. زمانی که کودکان تحت تعلیم یک ورزش خاص قرار دارند، مربی از آن‌ها می‏ خواهد که هر فن و یا حرکت را در مواقع خاص اجرا کنند. حتی در صورت شکست از حریف خود نیز اجازه‏ پرخاش و حمله به او را نخواهند داشت. با این کار کودکان یاد می‏ گیرند که در برخورد با افراد در اجتماع نیز پرخاشگری نکنند.

آشنایی با مدیریت زمان، تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان

کلاس‏ های ورزشی در روزهای خاصی از هفته و در ساعات مشخصی برگزار می‏ شوند. کودک یاد می‏ گیرد که اگر به موقع به کلاس‏ خود نرسد، نمی‏ تواند تمرین کند. از طرفی در مسابقات ورزش، زمان بسیار مهم است. مثلا در ورزشی مثل فوتبال کودک یاد می‏ گیرد که برای پیروزی تیم خود تنها 90 دقیقه زمان دارد. به ‏این ترتیب با یادگیری ارزشمندبودن زمان، کودک شما یاد می‏ گیرد که چگونه با مدیریت زمان، موفقیت و جایگاه اجتماعی خود را در جامعه ارتقا دهد.

سخن پایانی

با توجه به اینکه روح و جسم دو بعد جدایی‌ناپذیر انسان هستند و ارتباط و هماهنگی ذهن و جسم، به وجود هر انسانی معنی می‏ بخشد، تغییر در بُعد جسمانی می‏ تواند بر بعد ذهنی نیز تأثیرگذار باشد. به‏ همین دلیل تأثیر ورزش بر تقویت روابط اجتماعی کودکان اهمیت ‏زیادی دارد. کودکانی که جسم سالم و قوی دارند، افراد جسور و باهوشی هستند و اعتمادبه ‏نفس بیشتری برای اتکا به خود و ازخودگذشتگی در ارتباط با اجتماع و حضور در آن دارند. 

منابع

https://www.bgcmsdelta.org

https://www.innervatefit.com

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز