بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان

1402-10-02
بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان


درحالی‌که بسیاری از خانواده‌ها فقط به فکر انجام فعالیت‌های ورزشی سازمان‌یافته توسط کودک خود هستند، کودکان بهتر می‌دانند که چگونه از هر فرصتی برای انجام بازی‌های ساده مختلف استفاده کنند، بدون آنکه نیاز به پیروی از قوانین خاصی داشته باشند. بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان، بازی‌هایی هستند که به مهارت‌های زیادی نیاز ندارند و کودکان با هر سطح از توانایی می‌توانند آن‌ها را انجام دهند و لذت ببرند. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی، چابکی و همکاری خود را بهبود ببخشند و همچنین از ورزش لذت ببرند و سبک زندگی سالمی داشته باشند. فعالیت‌های ورزشی سرگرم‌کننده زیادی برای بچه‌ها در سنین مختلف وجود دارد که نیاز به تیم یا تجهیزات خاصی ندارند. در این مقاله به بررسی و معرفی بازی‌های ورزشی ساده مختلف می‌پردازیم. اگر به تفریح و سلامت کودک خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

بازی و ورزش کودکان چیست؟

بازی‌ و ورزش برای کودکان، شامل فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی می‌شود که کودکان برای تفریح، یادگیری و رشد خود انجام می‌دهند. فعالیت‌های ورزشی،  تأثیرات مثبت زیادی بر سلامت جسمی و ذهنی کودکان دارند. برخی از بازی‌های کودکانه صرفاً جنبه سرگرمی دارند و توسط خود کودکان به‌شکلی خیالی و بدون ساختار طراحی می‌شوند. بسیاری از بازی‌های دیگر از فعالیت‌های زندگی روزمره نشأت می‌گیرند و منعکس‌کننده فرهنگی هستند که در آن زندگی می‌کنند و کودکان طبق این رسوم به انجام آن‌ها می‌پردازند.
نوآوری‌های جدید، تأثیر زیادی در فعالیت‌های ورزشی برای کودکان داشته است. به‌عنوان مثال بعد از توسعه بازیهای رایانه‌ای بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند فقط یه بازی‌های کامپیوتری بپردازند. شما به‌عنوان والدین باید از خطر این موضوع آگاه باشید و به‌دنبال ایجاد علاقه در کودک خود، برای انجام فعالیت‌های ورزشی باشید.

انواع بازی‌های ورزشی برای کودکان در سنین مختلف

بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان، یک راه عالی برای یادگیری مهارت‌های جدید، سرگرمی و فعالیت‌های بدنی به حساب می‌آیند. این بازی‌ها همچنین به افزایش اعتماد‌به‌نفس کودکان کمک می‌کنند. هنگام انتخاب بازی برای کودکان، باید عواملی مانند سن، سطح مهارت و علاقه کودک را در نظر بگیرید. در ادامه به معرفی انواع بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان در سنین مختلف می‌پردازیم.

فعالیت‌های ورزشی برای کودکان خردسال

برای این گروه از کودکان، انجام فعالیت‌های ورزشی ساده و سرگرم‌کننده که بدن را به حرکت درمی‌آورند، مناسب هستند. در ادامه به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • پرتاب‌کردن و گرفتن: بیشتر کودکان خردسال توانایی پرتاب‌کردن و گرفتن توپ یا بادکنک را دارند.
  • پیاده‌روی: با توجه به سن کودک خردسال خود، می‌توانید با آن به پیاده‌روی بروید و اگر بزرگ‌‌تر است، می‌توانید کمی سرعت راه‌رفتن را بیشتر کنید و بگذارید کودکتان بدود.

فعالیت‌های ورزشی برای کودکان پیش‌دبستانی و مهد‌کودک

دوره پیش‌دبستانی معمولاً از سن ۳ یا ۴ سالگی شروع می‌شود و زمان مناسبی برای درگیرکردن کودکان با فعالیت‌های ورزشی است. 
انجام بازی‌هایی مانند بسکتبال، بیسبال، ژیمناستیک و شنا زیر نظر مربی ورزش کودکان؛

  • بازی‌های گروهی مانند لی‌لی و بازی با طناب؛
  • بازی‌های تخیلی با عروسک یا ماشین. 

فعالیت‌‌های ورزشی برای کودکان دبستانی

برای کودکان در این سن، فعالیت‌های ورزشی رقابتی که بر مهارت، استقامت و سرعت تمرکز دارند، بهتر هستند. در ادامه به چند مورد از ورزش کودکان دبستانی اشاره می‌کنیم.

  • بازی‌های گروهی مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال و هندبال؛
  • ورزش‌های فردی مانند دویدن، شنا و دوچرخه سواری.

تاثیر بازی های ورزشی در علاقه مند‌ کردن کودکان به ورزش

بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان، نقش مهمی در علاقه‌مند‌کردن کودکان به ورزش دارند. بازی‌ها، برای کودکان سرگرم‌کننده و جذاب هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی، هماهنگی، تعادل و اعتماد‌به‌نفس خود را ارتقا دهند. علاوه‌براین موارد، بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی مانند همکاری، حل مسئله و رقابت را یاد بگیرند. با استفاده از بازی‌ها و رعایت چند نکته دیگر، شما می‌توانید کودک خود را به انجام رشته‌های ورزشی مختلف علاقه‌مند کنید. در این بین بخش چند مورد از این نکات را توضیح می‌دهیم.

  • بازی‌های مناسب سن و توانایی کودک را انتخاب کنید: بازی‌های خیلی سخت یا آسان، ممکن است کودک را از انجام ورزش دلسرد کنند.
  • بازی‌ها را بیشتر به صورت گروهی انجام دهید: بازی‌های گروهی، مهارت‌های اجتماعی کودکان را افزایش می‌دهند و کمک می‌کنند که از ورزش لذت بیشتری ببرند.
  • به آن‌ها اجازه دهید تا خودشان بازی مورد‌علاقه‌شان را انتخاب کنند: کودکان را مجبور نکنید که رشته ورزشی موردعلاقه شما را انجام دهند. آن‌ها را با انواع ورزش‌های مختلف آشنا کنید و اجازه دهید خودشان تصمیم‌گیری کنند.
  • همراه با کودک خود، ورزش کنید: هیجان شما برای ورزش‌کردن، باعث ایجاد حس علاقه بیشتری در کودک می‌شود.
  • به کمک کودک، اهدافی را تعیین کنید و هنگامی که به آن رسید، موفقیت او را جشن بگیرید: خودانگیختگی مهارتی است که کودکان در تمام جنبه‌های زندگی، باید آن را حفظ کنند. آموزش‌دادن به آن‌ها در سنین پایین برای تعیین اهداف و ایجاد برنامه برای رسیدن به آن‌ها، به کودکان در سال‌های آینده زندگی‌شان کمک زیادی می‌کند.
  • تلاش کودکتان را ستایش کنید: همه بچه‌ها، ورزشکاران بااستعدادی نخواهند بود و این هیچ مشکلی ندارد. تا زمانی که کودک از انجام فعالیت‌های ورزشی لذت می‌برد و تمام تلاش خود را می‌کند باید از او حمایت کنید. با بردن کودک به سینما یا خریدن خوراکی موردعلاقه او می‌توانید از تلاش او قدردانی کنید.
  • بازی‌ها را با چالش‌های مناسب همراه کنید: چالش‌های مناسب به کودکان کمک می‌کند تا اعتماد‌به‌نفس خود را افزایش دهند و به انجام ورزش علاقه‌مند باشند.

تأثیرات ورزش در رشد کودکان

مزایای ورزش فقط به سلامت جسم و بدن کودک خلاصه نمی‌شود، بلکه شامل مزایای روحی و روانی هم می‌شود. فرستادن آن‌ها به کلاس بازی و ورزش کودکان کمکشان می‌کند تا مهارت‌های زندگی را از همان دوران کودکی بیاموزند. انجام ورزش به کودکان کمک می‌کند تا راه‌های بهتری را برای کنارآمدن با پستی و بلندی‌های زندگی پیدا کنند. هنگامی که آن‌ها ورزش می‌کنند، گاهی برنده می‌شوند و گاهی بازنده هستند. باختن، به کودکان یاد می‌دهد که بر ناامیدی‌ها غلبه کنند، با تجربیات ناخوشایند کنار بیایند و انعطاف‌پذیری را یاد بگیرند. ورزش همچنین به آن‌ها می‌آموزد که هیجانات و احساسات منفی خود را به روشی سالم کنترل کنند. علاوه‌براین موارد، این بازی‌ها هم بر رشد کودکان تأثیر زیادی دارند که در ادامه به فواید آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرگرمی و لذت: بازی‌های ورزشی برای کودکان سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستند. این موضوع، انگیزه آن‌ها را برای ورزش‌کردن بیشتر می‌کند.
  • بهبود مهارت‌های حرکتی: انجام این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی خود را بهبود ببخشند و در انجام فعالیت‌های ورزشی و سایر فعالیت‌های روزانه موفق‌تر باشند.
  • ارتقاء سلامتی: بازی‌ها علاوه‌بر سرگرم‌کردن کودکان، به فعال‌بودن آن‌ها  و حفظ سلامت آن‌ها هم کمک می‌کنند.
  • توسعه مهارت‌های اجتماعی: بازی‌ها به توسعه مهارت‌های اجتماعی کودکان کمک می‌کنند. این امر در ارتباط بهتر آن‌ها با دیگران اثرگذار است.

مزایای شرکت در ورزش‌های گروهی برای کودکان

علاوه‌بر فعالیت‌های ورزشی فردی، که تأثیرات مفید زیادی در سلامت جسمانی و روانی کودکان دارند، انجام ورزش‌های گروهی مانند بازی و ورزش کودکان در باشگاه، فواید زیادی  را به‌دنبال دارد که به‌عنوان والدین نباید از آن‌ها غافل شوید. بازی‌های تیمی به کودکان کمک می‌کنند تا بسیاری از مهارت‌های اجتماعی را که در طول زندگی به آن‌ها نیاز دارند یاد بگیرند. آن‌ها می آموزند که به حرف‌های کودکان دیگر گوش دهند و با آن‌ها همکاری کنند و خودخواه نباشند. کودکان در باشگاه، دوستان جدیدی پیدا می‌کنند و حلقه اجتماعی خود را افزایش می‌دهند. بخش مهمی از بازی‌ در یک تیم، پذیرش نظم و انضباط است. کودکان باید قوانین را رعایت کنند، تصمیمات را بپذیرند و مسئولیت خود را به خوبی انجام دهند. همچنین آن‌ها یاد می‌گیرند که از مربی، داوران و سایر افراد راهنمایی بگیرند.

نقش والدین در ورزش‌کردن کودکان

والدین نقش مهمی در انجام فعالیت‌های ورزشی کودکان دارند. والدین می‌توانند با حمایت‌کردن، تشویق‌کردن و راهنمایی‌های خود، به کودکان کمک کنند تا با انجام ورزش از مزایای مفید آن بهره‌ ببرند. در این قسمت به چند نمونه از نقش والدین در انجام بازی‌های ساده و سرگرم‌کننده برای کودکان اشاره می‌کنیم.

  • الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید. کودکان معمولاً از والدینشان تقلید می‌کنند؛ بنابراین مهم است که والدین به‌طور منظم ورزش کنند و سبک زندگی فعالی داشته باشند.
  • برای علاقه‌مند نگه‌داشتن کودک و لذت‌بردن آن‌ها از ورزش، سعی کنید به جای تمرکز روی برنده‌شدن یا باختن به جنبه تفریحی فعالیت‌های ورزشی تأکید داشته باشید.
  • با تحسین تلاش کودک، حتی اگر برنده نشد به ایجاد نگرش مثبت در آن کمک کنید. با این کار به او می‌آموزید که تلاش‌کردن بهترین کار است.
  • از واردشدن فشار بیش‌از‌حد به کودک خود جلوگیری کنید. به آن‌ها بیاموزید که باید از ورزش‌کردن لذت ببرند و نباید احساس کنند که مجبور به انجام آن هستند.
  • به آن‌ها کمک کنید تا با شکست‌ها کنار بیایند و از آن درس بگیرند و دوباره تلاش کنند. شکست، بخشی از ورزش‌های گروهی و رقابتی است.
  • در فعالیت‌های ورزشی کودکتان شرکت کنید. انجام این عمل به آن‌ها نشان می‌دهد که شما از آن‌ها حمایت می‌کنید.

سخن پایانی
بازی های ورزشی ساده و سرگرم کننده برای کودکان، یک راه عالی برای فعال‌کردن ذهن‌ و بدن آن‌ها به حساب می‌آیند. انجام این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی، هماهنگی، حل‌مسئله و کار گروهی خود را توسعه دهند. هنگام انتخاب نوع فعالیت‌های ورزشی برای کودکان، به سن، علایق و توانایی‌های آن‌ها توجه کنید. به یاد داشته باشید که شما به‌عنوان والدین نقش مهم و تاثیرگذاری در علاقه‌مند و تشویق‌کردن کودکان به انجام فعالیت‌های مختلف ورزشی دارید.

منابع
https://lifestyle.howstuffworks.com

https://www.britannica.com

https://gokidpower.org

https://blog.usasf.net/parents

https://www.healthdirect.gov.au


 

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز