فواید کاراته برای کودکان بیش فعال

1402-08-12
فواید کاراته برای کودکان

ورزش برای همه بچه‌ها ضروری است، اما کودکانی که در یادگیری و توجه مشکل دارند، ممکن است برای یافتن ورزش یا فعالیتی که برایشان مناسب است، مشکل داشته باشند. این گروه از کودکان ممکن است مهارت‌های فیزیکی یا اجتماعی لازم را برای عضویت در برخی تیم‌ها یا هماهنگی کافی برای فعالیت‌هایی مانند باله نداشته باشند. ممکن است پیروی از قوانین برایشان سخت باشد، یا ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند یا احساس کنند کنار گذاشته شده‌اند. در این میان، بسیاری از والدین متوجه می‌شوند که فواید کاراته برای کودکان بیش فعال بسیار زیاد است. البته ورزش مفید برای کودکان بیش فعال کم نیست اما کاراته می‌تواند فواید منحصربه‌فردی برای این کودکان داشته باشد. باید توجه داشته باشید که هنرهای رزمی، مشکلات یادگیری و توجه را درمان نمی‌کنند، اما بیشترین تاثیر ورزش کاراته بر بیش فعالی کودکان در بهبود عزت نفس، هماهنگی بهتر، بهبود مهارت‌های حل مسئله و سلامت روانی و جسمی است. در این مقاله قصد داریم بیشتر در این مورد صحبت کنیم. با ما بمانید.

 

فواید کاراته برای کودکان بیش فعال

ممکن است تعجب کنید که هنرهای رزمی و  کاراته کودکان چگونه می‌تواند به مدیریت اختلال کمبود توجه - بیش‌فعالی (ADHD) کمک کند. ADHD اختلالی است که بر توانایی فرد در کنترل رفتار تکانشی و توجه تأثیر می‌گذارد. کودکان مبتلا به ADHD معمولاً خود را دائماً به‌دنبال کارهایی برای انجام‌دادن می‌یابند و احساس بی‌قراری می‌کنند. یادگیری هنرهای رزمی می‌تواند برای این دسته کودکان سرگرم‌کننده باشد. سبک‌های رزمی زیادی وجود دارد که کودکان مبتلا به ADHD می‌توانند از بین آن‌ها انتخاب کنند. هرکدام از این سبک‌ها، فلسفه و تکنیک‌های متفاوتی دارند، اما همه آن‌ها در مواردی مشترک هستند. همه سبک‌های هنرهای رزمی از حرکات عمدی و تکراری استفاده می‌کنند که بر ارتباط بین بدن و ذهن تأکید می‌کند.

سایر فواید کاراته برای کودکان بیش فعال، شامل موارد زیر است:

غوطه‌وری

کودکان مبتلا به ADHD اغلب در یک برهه از زمان فکر می‌کنند، یعنی بر زمان حال متمرکز هستند، تصویر روشنی از گذشته و آینده ندارند و فعالیت‌هایی با زمان انتظار زیاد یا دستورالعمل‌های پیچیده می‌تواند باعث شود تمرکز، علاقه و توانایی خود را برای تکمیل فعالیت از دست بدهند. کاراته یک ورزش مفید برای کودکان بیش فعال است. درگیری شدید ذهنی و جسمی مورد نیاز برای شرکت در کلاس‌های کاراته به کودکان ADHD اجازه می‌دهد تا خود را در این فعالیت غرق کنند. این موضوع می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا فعالیت را تکمیل کنند، که به نوبه خود می‌تواند عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش دهد.

خودکنترلی بهتر

کلاس‌های کاراته بر خودکنترلی از جمله انضباط شخصی و احترام به خود و دیگران تاکید دارند. کلاس کاراته معمولی با تعظیم به معلم شروع و به پایان می‌رسد. کودکان نیز باید آرام بایستند و منتظر دستور بعدی مربی خود باشند. ازآنجاکه معمولا خودکنترلی در کودکان مبتلا به ADHD توسعه نیافته است، تأکید بیشتر بر این مهارت‌ها می‌تواند به شیوه رفتاری در خانه یا محیط مدرسه آن‌ها نیز منتقل و منجر به کسب نمرات بهتر و بهبود رفتار شود. کاراته همچنین می‌تواند به بچه‌های پرخاشگر ADHD راه سالمی برای مقابله با پرخاشگری خود ارائه دهد.

بهبود تمرکز

جان رتی، نویسنده کتاب «اسپارک: علم انقلابی جدید ورزش و مغز» معتقد است تاثیر ورزش کاراته بر بیش فعالی کودکان به این‌صورت است که می‌تواند سیستم توجه کودک را - متشکل از مخچه، قشر پیشانی و سیستم لیمبیک - فعال کند و بر بخش‌هایی از مغز که مسئول توالی، اولویت‌بندی، حافظه فعال و حفظ توجه هستند، تأثیر بگذارد. به گفته راتی، ورزش این کار را با افزایش دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین مغز انجام می‌دهد. این مواد شیمیایی مغز می‌تواند بر توانایی سیستم توجه برای منظم و ثابت‌ماندن تأثیر مثبت بگذارد و هوشیاری را در کودکان مبتلا به ADHD افزایش دهد.

بااین‌حال، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان از کاراته به‌عنوان مکمل و نه جایگزین داروهای ADHD استفاده کنند. ترکیب هنرهای رزمی و دارو علائم ADHD را بیشتر از استفاده از داروها به‌تنهایی کاهش می‌دهد. باوجوداین، قبل از شروع کلاس‌های کاراته، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید تا مطمئن شوید که کلاس‌های کاراته برای کودک شما ایمن و مناسب است.

کاراته کودکان

ورزش مفید برای کودکان بیش فعال

ADHD اختلالی است که کودکان را به‌طرزی متفاوت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به این معنی که مداخله یا درمانی که ممکن است برای یک کودک مفید باشد، ممکن است به دیگری کمک نکند. همین امر در مورد ورزش نیز صدق می‌کند. ممکن است یک کودک در انجام یک ورزش خاص برتری داشته باشد، اما با دیگری مشکلاتی را تجربه کند.

برخی از کودکان مبتلا به بیش‌فعالی با ورزش‌هایی که نیاز به تمرکز فردی دارند، مانند ورزش‌های انفرادی که در آن مربی می‌تواند توجه فردی بیشتری را به خود اختصاص دهد و به آن‌ها کمک کند روی یک کار تمرکز کنند، پیشرفت می‌کنند. کشتی، دو و میدانی، تنیس، شنا و هنرهای رزمی از این دست موارد هستند. اما فرزند شما ممکن است برخی از مزایای ورزش‌های گروهی، مانند اجتماعی شدن، کار گروهی و دوست‌یابی را در این ورزش‌ها از دست بدهد. بااین‌حال، اگر کودک به‌راحتی در یک محیط گروهی حواسش پرت می‌شود، ورزش‌های انفرادی مانند کاراته ممکن است بهترین باشند و فواید کاراته برای کودکان بیش فعال بیش از معایب آن خواهد بود.

اما اگر فرزند شما علاقمند به ورزش‌های گروهی است، باید او را به انجام این کار تشویق کنید. ورزش‌های تیمی مهارت‌های اجتماعی را ارائه می‌دهند که برای برخی از کودکان مبتلا به ADHD چالش‌برانگیز است. محققان دریافته‌اند که برای برخی از افراد مبتلا به ADHD، ورزش‌های تیمی نقایص مهارت‌های اجتماعی را بهبود می‌بخشد.

ورزش‌هایی که سرعت بالایی دارند و در حین بازی نیازمند انطباق هستند، به‌عنوان ورزش‌های مهارت باز شناخته می‌شوند. ورزش‌های با مهارت‌های بسته نیز ورزش‌هایی هستند که مهارت‌های موردنیاز در آن‌ها ثابت، قابل پیش‌بینی و خودگام (مانند دویدن یا شنا) است. تحقیقات نشان داده است که ورزش‌های با مهارت باز مانند بسکتبال، تنیس یا فوتبال اغلب برای مشکلات توجه مفید هستند، درحالی‌که ورزش‌های مهارت بسته برای بیش‌فعالی یا تکانشگری مناسبند. البته برخی تحقیقات نیز نشان داده‌اند که افراد مبتلا به ADHD بیشترین سود را از ورزش در فضای سبز می‌برند. برخی از ورزش‌هایی را که ممکن است برای کودکان مبتلا به ADHD مفید باشند، عبارتند از:

  • هنرهای رزمی (مانند تکواندو، کاراته)
  • شنا 
  • تنیس
  • کشتی
  • ژیمناستیک
  • فوتبال
  • اسب‌سواری
  • دو و میدانی
  • بسکتبال
  • والیبال
  • هاکی

ورزش‌هایی مانند فوتبال و بیس‌بال ایده‌آل‌تر نیستند، چون معمولاً بین بازی‌ها زمان استراحت زیادی را شامل می‌شوند و اغلب نیاز به توجه به کارهایی که کل تیم در طول بازی انجام می‌دهند، دارند. بااین‌حال، اگر دوست دارید بدانید، چه ورزشی برای فرزندتان بهترین است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از او بپرسید که از چه چیزی لذت می‌برد.

بیشتر بچه‌ها ورزش‌ها و فعالیت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند تا زمانی که ورزش موردعلاقه‌شان را پیدا کنند. مجبور‌کردن فرزندتان به ورزشی که دوست ندارد، می تواند این احتمال را افزایش دهد که او انگیزه کمتری برای بازی پیدا کند. شاید بهتر باشد به فرزندتان اجازه دهید قبل از ثبت نام در ورزش‌های مختلف، آن‌ها را در مدرسه یا اردو تجربه کند تا بفهمد با کدام‌یک از آن‌ها لذت می‌برد. پس از انتخاب ورزش، به کودک خود زمان کافی برای یادگیری قوانین و توسعه مهارت های مناسب بدهید. تقریبا همه کودکان - با یا بدون ADHD – قبل از انتخاب مسیر واقعی، چندبار نظر خود را در مورد ورزش موردعلاقه‌شان تغییر می‌دهند. همچنین باید به مربی درمورد بیش‌فعالی کودک خود اطلاع دهید. 

کاراته کودکان

تاثیر ورزش کاراته بر بیش فعالی کودکان

یکی از فواید کاراته برای کودکان بیش فعال، ارائه اهداف دست‌یافتنی است. برخی از کودکان مبتلا به ADHD ممکن است احساس کنند که هرگز در هیچ رقابتی برنده نمی‌شوند. اما در هنرهای رزمی، کودکان می‌توانند با سرعت خودشان کار کنند و هربار که به سطح مهارت جدیدی می‌رسند، کمربند رنگی متفاوتی بگیرند. این سیستم نه‌تنها آن‌ها را با انگیزه نگه می‌دارد، بلکه می‌تواند عزت نفس آن‌ها را نیز افزایش دهد.

توسعه رشد فردی

هنرهای رزمی به‌جای رقابت تیمی بر رشد فردی تمرکز دارند. کودکان مبتلا به ADHD ممکن است با فشار رقابت با بچه‌های دیگر دست‌وپنجه نرم کنند، بنابراین ورزش‌های سنتی ممکن است برای آن‌ها جذاب نباشد. ازسوی‌دیگر، هنرهای رزمی بر خودسازی تمرکز دارند، بنابراین بچه‌ها نیازی به نگرانی در مورد ناامید‌کردن تیم خود ندارند.

بهبود هماهنگی حرکات

همچنین، کاراته می‌تواند به بهبود هماهنگی حرکات کمک کند. حرکات تکراری و عمدی به کودکان اجازه می‌دهد تا احساس بهتری نسبت به بدن خود در فضا ایجاد کنند و می‌تواند برای کودکانی که با مهارت‌های حرکتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، مفید باشد و کمک کند تا قدرت ذهن بر بدن را درک کنند.

خودکنترلی از فواید کاراته برای کودکان بیش فعال

کاراته برای بچه‌ها چارچوب را فراهم می‌کند. مربیان خوب هنرهای رزمی قوانین واضحی دارند و بر رفتار خوب در کلاس درس و خارج از آن تأکید می‌کنند. علاوه‌براین، هنرهای رزمی بر تمرکز و خودکنترلی تاکید دارند. توجه در هنرهای رزمی بسیار مهم است و اگر بچه‌ها می‌خواهند یاد بگیرند و عملکرد خوبی داشته باشند، باید متمرکز بمانند. 

 

تخلیه انرژی

ورزش‌های رزمی می‌توانند راه‌هایی مطمئن برای تخلیه انرژی اضافی کودکان فراهم کنند. علیرغم آنچه برخی افراد ممکن است تصور کنند، هنرهای رزمی رفتار بد را تشویق نمی‌کنند. مربیان در واقع بر مبارزه به‌عنوان آخرین راه‌حل، تاکید می‌کنند. بااین‌حال، یادگیری ضربات و لگدزدن کاراته می‌تواند به کودکان این امکان را بدهد که ناامیدی و عصبانیت خود را تخلیه و خودکنترلی را نیز تمرین کنند.

آموزش احترام‌گذاشتن

هنرهای رزمی محیطی قابل‌قبول دارد. احترام یکی دیگر از اصول مهم در هنرهای رزمی است و از کودکان انتظار می‌رود که به مربی و همسالان خود احترام بگذارند. منفی‌گرایی معمولاً در کلاس تحمل نمی‌شود و دانش‌آموزان همیشه تشویق می‌شوند از یکدیگر حمایت کنند.

یادگیری و سرگرمی درکنارهم

روال هنرهای رزمی به مراحل قابل‌کنترل تقسیم می‌شود. یک تکنیک در هنرهای رزمی می‌تواند چندین حرکت مختلف داشته باشد، اما کودکان به‌تدریج با تکرار و اضافه‌کردن مراحل در حین حرکت، چیزهای مختلفی یاد می‌گیرند. آن‌ها یاد می‌گیرند اتفاقات بعدی را پیش‌بینی کنند و در نهایت همه چیز را با اقتدار در کنار هم بگذارند.

هنرهای رزمی سرگرم‌کننده است! کودکان مبتلا به ADHD گاهی اوقات ممکن است در موقعیت‌های اجتماعی احساس ناخوشایندی پیدا کنند یا کنار گذاشته شوند، اما بسیاری از بچه‌ها هنرهای رزمی را دوست دارند و فکر می‌کنند که فوق‌العاده شاد هستند. 

 

سخن پایانی

ADHD یک اختلال عصبی رشدی شایع است که میلیون‌ها کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگرچه این اختلال با برخی از چالش‌ها همراه است، اما فرزند شما می‌تواند در محیط مناسب رشد کند. یک ورزش مفید برای کودکان بیش‌فعال به بهبود آمادگی جسمانی، عزت نفس و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند. اگرچه، انتخاب ورزش مناسب براساس نیازهای فرزندتان برای موفقیت او حیاتی است. اگرچه تاثیر ورزش کاراته بر بیش فعالی کودکان محرز است اما معمولا بهترین ورزش‌ها برای کودکان بیش فعال، شامل ورزش‌هایی می‌شود که زمان استراحت کم، مربی‌های قانونمند و مهربان و قوانین و بازی‌های ساده‌ای دارند. برخی از کودکان ممکن است با ورزش های انفرادی (مانند شنا، تنیس) پیشرفت کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است از ورزش های گروهی (مثلاً فوتبال) لذت ببرند. درهرحال، اگرچه فواید کاراته برای کودکان بیش فعال بسیار زیاد است اما تصمیم‌گیری اینکه کدام ورزش برای کودک شما بهترین است، ممکن است به آزمون و خطا نیاز داشته باشد. پس بهتر است فرزندتان را با پرسیدن اینکه به کدام ورزش علاقه دارد، در فرآیند تصمیم‌گیری مشارکت دهید.

 

منابع:

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز