ورزش کودکان در هوای آلوده

1402-10-09
ورزش کودکان در هوای آلوده

‎واضح است که ورزش برای افراد در همه سنین و کودکان و نوجوانان بسیار لازم و ضروری است. همان‌طور که می‌دانید عمده کودکان به‌شکل طبیعی به تحرک، بازی، جنب‌و‌جوش و ورزش علاقه زیادی نشان می‌دهند و کمتر کودکی را می‌بینید که بتواند چند ساعت و حتی چند دقیقه بدون تحرک یک جا بنشیند. خوشبختانه این بازی، تحرک و ورزش‌کردن برای رشد و سلامت روحی و جسمی آن‌ها لازم است و این مایه خوشحالی است که کودکان در سنین پایین این قدر به تحرک و ورزش علاقه‌مند هستند؛ اما ورزش کودکان خصوصاً در کلان‌شهرهایی که درگیر آلودگی هوا هستن، اصولی دارد. عموماً در فصول سردتر سال در کلان‌شهر مردم با معضل آلودگی درگیر می‌شوند و این معضل برای کودکان خود را دوچندان نشان می‌دهد؛ چراکه یا مدارس و فعالیت‌های ورزشی تعطیل می‌شود یا در صورت تعطیل‌نشدن هم، فعالیت‌های ورزشی در زمان آلودگی هوا برای کودکان مضر است، مگر اینکه والدین و بزرگ‌ترها بتوانند شرایطی را برای کلاس ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا فراهم کنند. در ادامه قصد داریم در رابطه با مسئله آلودگی هوا و ورزش کودکان اطلاعاتی مفید و کاربردی به شما بدهیم. با ما همراه باشید.


‎آیا ورزش به هنگام آلودگی هوا برای کودک مضر است؟

این مسئله که آیا ورزش به هنگام آلودگی هوا برای کودک مضر است، مسئله مهمی است که ذهن والدین، مربیان و معلمان را به خود مشغول می‌کند. عقل و منطق ایجاب می‌کند که به‌طو کلی کودکان در زمان اوج آلودگی هوا به‌هیچ‌وجه نباید ورزش‌های سنگین با شدت و تایم بالا را انجام دهند و بهتر است ورزش‌های سبک‌تر را در این زمان انتخاب کنند. علاوه‌براین، اکیدا توصیه می‌شود که کودکان در زمان آلودگی از منزل خارج نشوند؛ چراکه آسیب‌پذیرترین قشر در برابر این معضل هستند و آلودگی می‌تواند مشکلات زیادی برای کودکان چه در کوتاه‌مدت و چه در بلندمدت ایجاد کند؛ بنابراین بهتر است ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا به‌جای فضای باز به سالن‌های ورزشی و سربسته منتقل شود. سالن‌های سربسته و مکان‌های استانداردی که دور از ترافیک سنگین شهر و مراکز صنعتی قرار گرفته‌اند، بهترین انتخاب برای کودکانی هستند که نمی‌توانند ورزش و بازی را در هیچ زمانی، حتی در زمان آلودگی هوا کنار بگذارند.
مشخصاً فعالیت بدنی در زمان آلودگی نه‌فقط برای بیماران قلبی و تنفسی، بلکه برای کلیه کودکان به‌عنوان گروه‌های پرخطر، ریسک زیادی را به‌همراه دارد و بهتر است از فرستادن کودکان به فضاهای باز شهری مخصوصاً در مراکز شلوغ و پر از آلودگی اجتناب شود. هر چند ورزش‌کردن و فعالیت بدنی، ضامن سلامتی کودکان است؛ اما ورزش‌کردن در فضاها و محیط‌های آلوده، نه‌تنها برای کودکان سلامتی را به‌همراه ندارد، بلکه آن‌ها را دچار مشکلات مزمنی مانند بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند.

مناسب‌ترین ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا

. در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ و صنعتی عموماً قبل‌از ساعت ۷ صبح، میزان آلاینده‌ها کمتر از ساعات دیگر روز است و متخصصان توصیه می‌کنند در روزهای آلوده سال این ساعات به فعالیت بدنی و ورزش‌کردن اختصاص داده شود؛ اما ازآنجاکه این تایم، مناسب ورزش کودکان خصوصاَ در روزهای بازبودن مدارس نیست، می‌توان آن را به تعویق انداخت و به‌جای ورزش صبحگاهی در فضای باز و به‌دور از آلودگی، این نوع فعالیت‌ها را به ساعات مناسب‌تر روز، اما در محیط‌ها و سالن‌های سربسته منتقل کرد.

لزوم داشتن تغذیه مناسب در زمان آلودگی هوا

ورزش‌کردن و داشتن فعالیت بدنی در زمان آلودگی هوا، چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان در فضای باز و در معرض آلاینده‌ها ممنوع است، خصوصاً کودکان که در معرض آسیب بیشتری قرار دارند و باید از آن‌ها مراقبت جدی‌تری به عمل آید. معضل کودکان و هوای آلوده معضل بسیار مهمی است؛ چراکه بچه‌ها در سنین پایین عموماً در برابر توصیه‌های مراقبتی سخت قانع می‌شوند و راضی‌کردن آن‌ها سخت است. حال تصور کنید که قرار است آن‌ها را از انجام فعالیت‌های بدنی و بازی‌کردن در کوچه و مدرسه و فضاهای باز منع کنید. قطعاً در چنین شرایطی قانع‌کردن آن‌ها سخت‌تر هم می‌شود؛ اما شما می‌توانید با فرستادن بچه‌ها به سالن‌های ورزشی و محیط‌های سربسته و به کمک تغذیه سالم و مناسب، شرایط ایده‌آلی برای آن‌ها فراهم کنید. 
فراموش نکنید که در زمان آلودگی هوا کلیه فعالیت‌های بدنی باید با تغذیه مناسب همراه باشد تا بدن کودکان دچار مشکلات اساسی نشود. مصرف کافی سبزیجات و میوه‌هایی که دارای انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A, C و E هستند باید در اولویت برنامه تغذیه کودکان در زمان آلودگی هوا قرار بگیرد. علاوه‌براین پزشکان توصیه می‌کنند جهت خنثی‌کردن سرب موجود در هوای آلوده بهتر است شیر مصرف شود تا آلودگی هوا نتواند تاثیرات مخربی بر بدن بگذارد؛ بنابراین بنابراین حتما پیشنهاد می‌کنیم نوشیدن یک لیوان شیر پس‌از ورزش‌کردن را برای کودکانتان الزامی کنید.

مضرات ورزش کردن در هوای آلوده برای کودکان

ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا به‌طورکلی یک معضل مهم محسوب می‌شود؛ اما ورزش‌هایی که بیشتر جنبه هوازی دارند، این مشکل را دوچندان می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین علل افزایش ریسک بروز بیماری‌ها و مشکلات مختلف در زمان آلودگی هوا، انجام ورزش‌های هوازی است. به این دلیل که در طول ورزش‌های هوازی، عموماً تنفس عمیق‌تر و هوای بیشتری به داخل ریه‌ها فرستاده می‌شود و ازآنجاکه کودکان در زمان ورزش، عمدتاً تنفس صحیح ندارند و بیشتر تنفس دهانی دارند، هوای آلوده به‌طور کامل از طریق دهان وارد ریه‌هایشان می‌شود. حتماً می‌دانید زمانی که فرد تنفس صحیح از طریق بینی داشته باشد، هوا ابتدا از فیلترهای بینی گذر می‌کند و ذرات آلودگی مستقیم وارد ریه نمی‌شوند؛ اما تنفس دهانی بسیار خطرناک است و در هوای آلوده به‌دلیل تنفس دهانی، کودکان بیشتر در معرض خطر هستند. بهترین راهکار این است که ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا حتماً در محیط‌های سربسته با هوای مناسب و پاک انجام شود. 

سخن پایانی
نمی‌توان کودکان را از تحرک، بازی، فعالیت بدنی و ورزش منع کرد؛ اما می‌توان با ارائه راهکارهای مناسب و تخصصی، ریسک خطر ابتلا به مشکلات مختلف در زمان آلودگی هوا را کاهش داد و کودکان را از خطراتی که ورزش کردن در زمان آلودگی هوا آن‌ها را تهدید می‌کند، دور کرد. توصیه می‌کنیم حتماً به جای فضاهای باز آلوده، شرایطی را فراهم کنید که کودکان در محیط‌های سرپوشیده ورزش کنند تا دچار مشکلات ریوی و تنفسی نشوند. به‌عنوان والدین مسئول هستید تا برای ورزش کودکان در زمان آلودگی هوا تمهیداتی را درنظر بگیرید.

منابع
www.nature.com 
amp.theguardian.com
www.eea.europa.eu 

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

EaAZijbeTrKu

بلاگ کیان کشفی راد
adelainlinwm2000@gmail.com

EaAZijbeTrKu

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز