بهترین ورزش رزمی برای کودکان

1402-04-09
بهترین ورزش رزمی برای کودکان

 
برخلاف تصور برخی از والدین، ورزش‌های رزمی نه تنها آسیبی به کودکان نمی‌زند و موجب ایجاد خشونت در آنها نمی‌شود بلکه می‌تواند روشی برای تخلیه انرژی و ایجاد تمرکز و آرامش در آن‌ها شود. علاوه بر این موارد، یادگیری یک ورزش رزمی در دنیای پر فراز و نشیب امروز می‌تواند برای کودکان مفید باشد تا بتوانند در موقعیت‌های مختلف با اعتماد به نفس از خودشان محافظت کنند. با وجود انواع ورزش رزمی، انتخاب یک ورزش کودکان که مناسب باشد کمی دشوار است. به همین جهت تصمیم گرفتیم در این مقاله به معرفی 6 ورزش رزمی که برای کودکان مناسب است بپردازیم. 

6 ورزش رزمی مناسب برای کودکان  

پیش از انتخاب بهترین ورزش رزمی برای کودکان لازم است با مزایا و معایب هر ورزش آشنا شوید تا بتوانید با توجه به علاقه و رفتار فرزندتان گزینه بهتری را برای او انتخاب کنید. علاوه بر اینها باید بدانید چه سنی برای شروع ورزش رزمی کودکان مناسب است. قوانین باشگاه‌های مختلف متفاوت است و برخی حتی کودکان 3 ساله را نیز می‌پذیرند. علاوه بر اینها، کودکان هم با یکدیگر متفاوت هستند و شرایط بدنی متفاوتی دارند. با اینحال بهترین سن برای شروع ورزش رزمی کودکان بین 5 تا 6 سال است چرا که در این سنین کودکان قدرت تمرکز کردن و یادگیری بیشتری دارند و می‌توانند سریع‌تر حرکات را یاد بگیرند. 

این ورزش‌های رزمی برای کودک شما مناسب خواهند بود:

1.    کاراته 

در بیشتر مواقع وقتی صحبت از ورزش رزمی به میان می‌آید، کاراته اولین ورزشی است که افراد می‌شناسند. در حقیقت کاراته یکی از ورزش‌های رزمی است که بیشترین خواهان را در سراسر جهان دارد. کاراته نیز ریشه در ورزش‌های رزمی ژاپنی دارد و به آن «مبارزه با دست خالی» یا «بدون سلاح» گفته می‌شود. این ورزش شامل حرکات دست، ضربات پا و دفاع در برابر ضربات مهاجم می‌شود بنابراین می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین ورزش‌های رزمی است که تمام عضلات و اندام‌ها را درگیر می‌کند و هیچ کم و کاستی ندارد. 
بسیاری معتقدند کاراته بهترین ورزش رزمی برای کودکان است چرا که علاوه بر آموزش حرکات رزمی و ایجاد تحرک در آن‌ها، به آن‌ها کنترل خشم، صبور بودن، داشتن نظم و استراتژی را نیز می‌آموزد. هنگام مبارزه، این ذهن فرد است که باید میدان مبارزه را تحلیل کرده و حرکات را برنامه ریزی کند. همین موجب می‌شود کودک شما با تمرکز بیشتری فکر کند و برای حرکات خود چه در میدان مبارزه چه سایر موارد برنامه ریزی داشته باشد.

از مزایای ورزش کاراته برای کودکان می‎‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    تقویت قدرت تمرکز ذهن 
•    افزایش قدرت تحلیل و تصمیم گیری 
•    ضربه زدن ساده و ایمن برای دفاع شخصی
•    ایجاد هیجان و تخلیه انرژی کودکان 
•    نیازی به گلاویز شدن ندارد و فرد می‌تواند با فاصله بیشتری نسبت به مهاجم از خود محافظت کند 

2.    جودو 

یکی از بهترین ورزش‌های رزمی برای کودکان جودو است. یک ورزش رزمی که ریشه در سنت‌های ژاپنی داشته و آن را «هنر گلاویز شدن» می‌دانند. در جودو اغلب حرکات با دست انجام می‌شود و از پا برای زمین زدن مهاجم استفاده می‌شود. به همین دلیل جودو را یکی از بهترین ورزش‌ها برای دفاع شخصی نیز می‌دانند. علاوه بر اینها، حرکات جودو از اصلی‌ترین حرکاتی هستند که به پلیس‌ها آموزش داده می‌شود. 
جدا از موارد ذکر شده، جودو فواید فیزیکی و ذهنی بسیاری دارد که موجب می‌شود حتی کودکانی که تمرکز کافی ندارند نیز پس از چند جلسه به خوبی به تمرکز برسند. 

مطلب پیشنهادی: آموزش حرکات اصلاحی

فواید جودو برای کودکان:

•    افزایش تمرکز 
•    تقویت عضلات 
•    یادگیری دفاع شخصی 
•    کاهش خشونت 

3.    تکواندو 

یکی دیگر از ورزش‌های رزمی محبوب برای کودکان تکواندو است. این ورزش نیز همانند کاراته شامل ضربات دست و پا و تکنیک‌های متنوع می‌شود و فواید آن نیز تقریبا یکسان است. تکواندو نیز موجب ایجاد تمرکز، شکل گیری تعادل در حرکات دست و پا، و تقویت عضلات بدن می‌شود، اما اینبار تکواندو ریشه در کره جنوبی دارد. با توجه به اینکه سربازان کره‌ای در مبارزات سلاح در دست داشتند، بسیاری از حرکات رزمی را با پا انجام می‌دادند و در تکواندو نیز حرکات پا بیشتر از حرکات دست است. 
تکواندو یک ورزش قدیمی و سنتی است که آموزش آن به کودکان می‌تواند آن‌ها را با فرهنگی متفاوت و سنتی دیرینه آشنا کند. 

از فواید تکواندو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    ایجاد اعتماد به نفس 
•    افزایش تعادل بین اندام‌های بدن 
•    بالا بردن سرعت حرکات و قدرت تصمیم گیری فرد 

4.    جوجیتسو برزیلی (BJJ)

برخلاف سایر ورزش‌های رزمی، جوجیتسو برزیلی که با نام BJJ شناخته شده است یک ورزش نسبتا جدیدتر است که ریشه در ورزش جودو دارد. جوجیتسو برزیلی یک مبارزه روی زمین است، یعنی فرد باید تلاش کند تا حریفش را به زمین بزند و بر او غلبه کند. در حقیقت در حرکات این ورزش بیشتر از مبارزات خیابانی الهام گرفته شده است چرا که اغلب مبارزات در دنیای حقیقی با گلاویز شدن و در نهایت زمین افتادن یکی از دو نفر صورت می‌گیرد. بنابراین یادگیری این ورزش می‌تواند به کودک شما علاوه بر مبارزه کردن، مقاومت کردن را نیز بیاموزد. جوجیتسو به کودکان صبور بودن و حل مشکلات را می‌آموزد. 

مطلب پیشنهادی:چه ورزشی موجب افزایش قد کودکان می‌شود

مزایای ورزش جوجیتسو برای کودکان :

•    یک ورزش سالم در عین حال همراه با درگیری فیزیکی 
•    آموزش تکنیک‌های دفاع شخصی 
•    ورزشی رو به رشد و همه گیر 

5.    موی تای 

بوکس تایلندی یا موی تای بعنوان یکی از خشن‌ترین ورزش‌های رزمی شناخته شده است. هرچند انجام این ورزش در باشگاه‌های ورزشی هیچ خطری برای فرزند شما نخواهد داشت چرا که تمامی حرکات با محافظ انجام شده و فقط تکنیک و یادگیری ضربات مهم است. بسیاری معتقدند انجام چنین ورزشی برای نوجوانان ایده خوبی است چرا که به درستی یاد می‌گیرند از خود دفاع کنند. در موی تای حرکات با مشت، آرنج، زانو و ضربات پا انجام می‌شود. 
علاوه بر مشت و لگد زدن که از حرکات اصلی موی تای محسوب می‌شود، در این ورزش از تکنیک‌های اولیه گلاویز شدن نیز استفاده می‌شود. موی تای از کل بدن به عنوان "ابزار" استفاده می‌کند و به همین دلیل نام مستعار "هنر هشت عضو" را به خود اختصاص داده است. 
 

مزایای موی تای برای کودکان:

•    یک ورزش رزمی مدرن 
•    مناسب برای دفاع شخصی
•    درگیر بودن کل اندام در حرکات ورزشی 

6.    آیکیدو 

آیکیدو یک هنر رزمی کاملا بدون خشونت محسوب می‎شود با اینحال تمامی حرکات و تمرین‌های این ورزش قدرتی و پرانرژی هستند. در حقیقت اصلی‌ترین کاری که آیکیدو انجام می‌دهد تقویت سرسختی ذهن است. اما از سوی دیگر، آیکیدو بهترین گزینه برای یادگیری دفاع شخصی محسوب نمی‌شود چرا که تمرینات آن بیشتر صلح آمیز است. برخی معتقدند، آیکیدو یک ورزش رزمی تکمیلی است که می‌توان آن را برای تقویت ذهن در کنار سایر هنرهای ذکر شده در این لیست انجام داد. 

مزایای آیکیدو برای کودکان:

•    صلح آمیز و بدون خطر 
•    یادگیری تکنیک‌های عمومی ورزش‌های رزمی 
•    ورزشی سنتی و قدیمی 

آیا تمامی ورزش‌های رزمی مناسب کودکان هستند؟ 

نکته مهمی که باید در انتخاب ورزش رزمی برای کودکان در نظر بگیرید این است که ورزش‌های برخوردی همانند بوکس که در آن ضربات محکم‌تری به بدن وارد می‌شود برای کودکان در سنین پایین توصیه نمی‌شوند چرا که ممکن است جلوی رشد آن‌ها را بگیرد. از سوی دیگر ورزش‌هایی نظیر کاراته که بیشتر یک ورزش رزمی کنترلی محسوب می‌شود بهترین انتخاب برای کودکان خواهد بود. 

سخن پایانی 

یادگیری هنرهای رزمی فواید بسیاری برای کودکان دارد. فرقی نمی‌کند فرزند شما دختر باشد یا پسر، یادگیری فنون رزمی و دفاع شخصی در زندگی روزمره او کمک بسیاری خواهد کرد. علاوه بر اینها، برخلاف تصور بسیاری از افراد، ورزش‌های رزمی خشونت را در فرد بیشتر نمی‌کند بلکه با توجه به اینکه این حرکات نیازمند تمرکز بالا هستند موجب کاهش خشم در کودکان نیز می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه این حرکات ذهن را درگیر انجام حرکاتی می‌کند که نیازمند ایجاد تعادل در اندام‌های مختلف است، بنابراین کودک شما می‌تواند کنترل بیشتری به روی دست و پای خود داشته باشد که همین مساله به تقویت اعتماد به نفس، از بین بردن ترس و افزایش قدرت بدنی او کمک خواهد کرد. در نهایت باید این نکته را متذکر شویم که بهترین ورزش رزمی برای کودکان رشته‌ای است که مهارت‌های حرکتی و ذهنی آنها را توسعه داده و به افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت کودکان کمک کند.  

دسته بندی

ارتباط با باشگاه

از طریق این فرم می توانید با ما در ارتباط باشید.فقط کافی است اسم، آدرس ایمیل و متن پیام خود را برای ما ارسال کنید.ما خیلی زود با شما ارتباط برقرار می کنیم.

  • 1742 030 0938
  • kiyanrad021@gmail.com

طراحی با © تگباز